クトゥルフ(TRPG)

2008年06月05日

クトゥルフ神話〜インスマスからの脱出(ボードゲーム)2

3e01eab4.JPGクトゥルフ神話〜インスマスからの脱出(ボードゲーム)2

★続きです。

ゲームの目的
ヒューマンプレイヤーは勝利ポイントを8点以上獲得している状態で、自分のターン開始時に街の西端か南端のマスにいれば勝利します。(写真の例だと左の列のマスか下のマスの列のどれかのマス)デイープワンプレイヤーはヒューマンを殺せば勝利します。ディープワンプレイヤーはヒューマンとの戦闘で負傷を与えることができ、負傷値が規定以上になればヒューマンは死にます。

2名〜5名でプレイし、1人はヒューマンプレイヤーで残りはディープワンプレイヤーとなります。例えば5人でやるときは1人はヒューマンを、残り4人はディープワン(立体的なコマ)をやりますが、自分の色(赤・青・黄・緑)をプレイします。ショゴスはそれぞれの色に1個存在します。(丸いパッチ状のもの)

勝利ポイントの獲得は、カードの特殊効果や捕虜の救出により獲得します。
負傷ポイントは戦闘でダメージを受けると増え、休息などを行うと減ります。ちなみに死亡する負傷ポイントのラインは参加人数で決まります。以下

参加人数 死亡するポイント
2人…8点
3人…10点
4人…12点
5人…14点

ゲームは基本的に移動、カードドロー、戦闘、次の移動先の決定の順。
まず、各ターン(順番)はヒューマンプレイヤーから始まります。

.劵紂璽泪鵐廛譽ぅ筺
 A…現在位置の公開
 B…ドローカード
 C…戦闘の解決
 D…秘密裏に移動を計画

▲妊ープワンプレイヤー
 A…移動(各ディープワンプレイヤーが同時に行う)
 B…ドローカード(各ディープワンプレイヤーが同時に行う)
 C…ショゴスの召還(各ディープワンプレイヤーが同時に行う)
 D…増援(各ディープワンプレイヤーが同時に行う)

注意点として各A〜Dのステップをディープワンプレイヤーが終了してから次のステップに進行します。
ショゴスの召還はボード状のショゴスアイコンのある場所で、3人のディプワンを生贄に捧げてその場所にショゴスアイコンを置きます。

続きは次回


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2007年11月06日

クトゥルフ神話〜アーカムホラー(キングスポート)

c097e512.jpgクトゥルフ神話〜アーカムホラー(キングスポート)

★ファンタジー・フライトゲームスのサイトに紹介されています…遂にキングスポートまでキターーーーーー

以下サイトより

Kingsport Horror is nearing completion, so I thought I'd share with you a taste of what's in store.

Kingsport is similar in scope to Dunwich. It includes a board, 8 investigators, 4 new Ancient Ones, 2 Heralds, 3 Guardians (like Heralds, but helpful rather than hurtful) and tons of cards and monsters.

The Kingsport board was fun to design. I wanted to tie its activity back to Arkham and the mythos cards more than I did with Dunwich, to prevent too much fluctuation in activity levels between games. The landscape is dominated by the Kingsport Head, a large craggy cliff leading up to the Strange High House in the Mists. There's a place to get healed, a place to sell items, a place to buy Food and Whiskey, and two places where you can get 'jobs' à la the Deputy.

Also, all of the locations in Kingsport are stable (that means there won't be any gates opening in Kingsport), yet you can play Kingsport Horror alone with just Arkham Horror and have a more difficult game. I'd tell you how that works, but I want to save some big surprises for later.

Investigator: Wendy Adams, The Urchin The investigators are some of the most interesting yet, in my opinion. There's a bounty hunter who counts all his monster trophies as having one additional toughness. There's a really nice investigator who starts out Cursed and never makes upkeep rolls to get rid of Curses (he's still awesome―you'll see). There are two investigators who break from the SANITY + STAMINA = 10 pattern. There's even an investigator who starts with an Elder Sign.

The Ancient Ones… well, I won't lie to you. They are around a Dunwich Ancient One–level of difficulty. Atlach-Nacha, the great spider weaving the web between the worlds, as you may have heard, turns all gate openings into gate bursts, and is extremely hard to beat if he awakens. If you use your normal tactics against him, he will beat the pants off of you. However, my group has beaten him with 3 investigators by the time he had 6 of his 12 doom tokens out. Devising tactics to beat him with the group was a good time.

Last tidbit for today: monsters. The mix this time is heavily slanted away from fliers and immobile monsters, which should adjust Dunwich's activity level appropriately once these are added to the cup. There are 2 new Masks. There are Leng Spiders. There are monsters who avoid fighting the investigators (I start cackling evilly every time I think of those). Lastly, there are monsters with Aquatic movement. Just a few, mind you, and mostly as a way to be prepared, just in case I need it later…

That's all for now, but maybe I'll have a little treat for you guys in time for Halloween

ファンタジー・フライトゲームス(キングスポート紹介)
http://www.fantasyflightgames.com/ah_design4.html

赤虫療養所様でも詳細が紹介されていますし、アーカムホラーのプレイ報告もされていますので同志の皆さんは要チェックです。

赤虫療養所様
http://members.jcom.home.ne.jp/terakotta/

あとキングスポート発売まで待てない同志は

画ニメのダニッチホラーのフェスティバルを見るかラヴクラフト全集5巻の「魔宴」を読んでテンションをアゲアゲで待ちましょう!!

ユールは近い!!!



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2007年08月20日

クトゥルフ神話〜CTHULHUTECH HISTORICAL TIMELINE3

クトゥルフ神話〜CTHULHUTECH HISTORICAL TIMELINE3

★先日の続きです。クトゥルフテックのタイムラインです。


the process. The test subject symbiotes manifest as shells or suits of an arcanotech
nature, imbuing the host with great power. Named after the Ta’ge Fragments, Tagers
become the perfect weapon to fight the Dhohanoids and their COC masters.
(2066) The Mi-Go prepare to mount a new offensive - Displeased with the
First Arcanotech War’s outcome, the now exposed Mi-Go face the prospect of an Earth
attack against Pluto. They decide on a preemptive strike utilizing every resource at their
disposal including arcanotech mecha, advanced scientific and technological expertise, and
eldritch sorcery. The Nazzadi threat of Earth is pale by comparison.
(2066) The Ashcroft Foundation unveils their newest invention, the DCell
- The arcanotech answer to portable energy storage, the D-Cell revolutionizes
small device applications that cannot, due to size constraints, utilize a full sized D-Engine.
Soon everything from powered armor and personal transportation vehicles to portable
computers and energy assault weapons are powered by D-Cells.
(2067) Reconstruction - The efforts to rebuild a war torn Earth are well under
way. President Ryoko Fujiwara presents legislation to create what he calls the “New
Society”. The concrete jungles of a previous age are replaced by new architectural
marvels constructed of the latest in synthetic industrial polymer compounds. Some new
cities, such as New Tokyo completely replace the ruins of the old. One “New Society”
initiative is the establishment of a new Nazzadi state within the NEG. The Nazzadi are
granted control of Cuba and Haiti bringing new economic opportunity to the existing
human inhabitants. The new Nazzadi state is named Nazza-Duhni.
(2067) The Shadow War begins - Armed with a force of Tagers, the Elder
Society begins its shadow war against the Children of Chaos and the Dhohanoids.
(2068) The Global Intelligence Agency encounters the Elder Society,
the hard way - GIA field agents discover what they believe to be a terrorist cell
under the control of Nazzadi renegades operating in Bucharest, Romania. GIA had long
hunted down anarchist groups who, for reasons of their own, seemed to identify with
the warlike ways of the Nazzadi. Upon raiding the suspect location in Bucharest, GIA
agents were rather surprised to discover that their adversary was instead a group of
Dhohanoids. It was the timely intervention of a Tager team which ultimately saved most
of the GIA agent’s lives. Since then, certain elements of the GIA and the Elder Society
have operated under a cooperative, if not tenuous, arrangement.
(2073) The coming of the Unnamed One - The Children of Chaos, using the
the Chrysalis Corporation as a front, launch a new project to bring rise to the forces of
oblivion, corruption, and decay. The Yellow King Project comes to fruition on a Tibetan
plateau known as Leng in the ancient texts. Through Yog-Sothoth, the avatar of the
Dead God Hastur the Unnamable comes into our world. His appearance is that of a
grotesque man in ragged, kingly robes and a yellow mask.
(2074) The Second Arcanotech War begins - The Mi-Go renew their war
against humanity. Using eldritch sorcery, they release horrible mythos creatures upon
the planet to soften up their enemy before entering their arena themselves.
(2074) The Disciples of the Unnamable gather - The Disciples of the
Unnamable assemble in Central Asia under two factions. The Yellow Storm, composed
of the more rabid servants of the Dead God, seek to pave the way for the return of the
Old Ones by scouring all trace of humanity from the Earth. The Death Shadows,
encompassing the more devious and sinister of the Dead God’s followers, seek to
infiltrate humanity to promote corruption and debasement of its society. Their purpose
is to reduce humanity to a level of servitude as befitting the Great Old Ones. The
Unnamed One does not support or judge either path; his silence lends both sides to
believe in their own righteousness.
(2075 to 2077) The Mi-Go invade Earth – Armed with their own style of
arcanotech mecha, the Mi-Go launch an attack against the NEG. They are twice the
Nazzadi force and a fraction of their numbers in the previous Arcanotech War. The Mi-
Go capture humans to create reprogrammed “Blanks” as servitors. Within two years,
the NEG has lost one third of the Earth to Mi-Go occupation. Within these areas, the
Mi-Go don’t kill the inhabitants, they experiment on and enslave them.
(2075) The Children of Chaos renew the search for Cthulhu - The
Children of Chaos begin to search for evidence of Cthulhu within the depths of the
oceans. Making contact with Dagon and his Deep Ones, the COC resurrect the
Esoteric Order of Dagon. Dagon’s new order, composed of Deep Ones, Hybrids,
Spawn, and Cultists, consolidate their power in the Azores as a precursor to the
domination of Earth’s oceans.
(2076) The Esoteric Order of Dagon emerges as a new power -
Dedicated to rediscovering R’lyeh and awaking the sleeping god Cthulhu, the Esoteric
Order of Dagon gathers their forces to take the seas as their own. At first, ships go
missing. Then, Hybrids begin to spawn among coastal communities around the world.
(2076) Weisskopf accident creates The Zone - An “alpha” test of a new
arcanotech weapon under the supervision of Doctor Helmut Weisskopf goes wrong at
a test facility in the Nevada desert. The resulting explosion seemingly rips a fissure in
space, creating a large black area about 80 miles in radius. Las Vegas disappears without
a trace. Strange creatures begin to emerge from the Zone. A marked increase in
paranormal psychic – or para-psychic – activity is noted among certain talented
individuals.
(2077) The Yellow Storm launches a campaign of terror - The violent arm
of the Unnamable’s followers begins its assault upon the NEG. Southeast Asia is soon
consumed by the Storm. Hastur’s children begin to threaten China and Indonesia.
(2077) Poseidon Base destroyed - Located on the Hatteras Plain of the Atlantic
Ocean floor, Poseidon Base was one of two underwater military installations operated
by the NEG. Poseidon and its Pacific sister installation, Neptune Base, proved to be
valuable assets in the war against the Nazzadi. Unfortunately, and without warning,
Poseidon Base was attacked and destroyed by the forces of Dagon. Reports were soon
received describing several Atlantis Project agricultural facilities in the Atlantic, doomed
to the same fate. Though the public was not fully aware of the danger, officials within
the NEG quickly grow to understand the nature of this new menace.
(2077) The Ashcroft Foundation establishes the St. George Research
Facility - Responding to the influx of extra-dimensional lifeforms emerging from the
Zone, as well as the marked increase in para-psychic activity in the region, the
Foundation decides to open a research facility within the Zone vicinity to study these
phenomena. The St. George Facility includes the Center for Xenogenetic Research
(CXR) and the Para-Psychic Investigations Bureau (PIB).
(2078) The Second Arcanotech War ends and The Aeon War begins -
The NEG officially recognizes the Cults as a new threat. Faced with the power of two
different, yet equally dangerous enemies, NEG strategists understand that the terms of
warfare have change completely. With Earth now the battleground for three
independent antagonists, a new war evolves to replace the old.
(2078) The Mi-Go respond to the Cult threat - The Mi-Go, knowing that
they would be enslaved along with humans, oppose the Old Ones return. While
despising upstart humanity and their traitorous Nazzadi servants, the Mi-Go battle
against the Cults with equal tenacity.
(2079) Work begins on the Engel Project – Though formidable, standard
Mecha seem incapable of stemming the tide of Mi-Go and Cultist incursions against the
NEG. The Ashcroft Foundation, in conjunction with top-secret NEG scientific research
personnel, launches a secret experiment to create new, more powerful arcanotech
mecha. Code-named the “Engel Project,” project scientists experiment with bio-organic
arcanotechnology. Despite the considerable precautions, many of the original staff lose
their minds.
(2080) The Yellow Storm’s purge continues - The armies of the Unnamable
reach the northern coast of Australia and as far west as Turkmenistan. GIA sources
report skirmishes between Yellow Storm and Mi-Go forces.
(2081) The Engel Prototype is tested - Utilizing new levels of eldritch sorcery,
the first Engel is brought on-line. The prototype is as much a living thing as a machine.
Physical mecha-pilot interface is facilitated through a control capsule inserted into the
spinal cord. This interface is referred to as Synthesis, as the mech and pilot minds merge
to create a frightening warrior. The first tests are 100% successful.
(2081) The NEG Containment Policy - A rash of Hybrid infestations spread
through the New England coast of North America, as well as parts of the Irish, French,
Spanish, Portuguese, Brazilian, and West African coastlines. NEG military forces are
dispatched to quarantine these areas and to prevent a further spreading of the
infestation. A policy of “containment” is adopted against Dagon’s followers until such
time as the Mi-Go can be defeated and the entire might of NEG resources can be
turned against the Cults.
(2082) Engel Phase II combat field-testing produces destructive results
- The first Engel field-test goes awry. Pilots gradually lose control of their Engels during
combat trials. The Engels are far more bloodthirsty and destructive than anticipated,
resulting in considerable enemy and civilian casualties. Active Engel deployment is
contingent on solving this problem.
(2083) A new Synthesis and better Engel control - Engel Synthesis Interface
(ESI) is redesigned utilizing arcanotech implant enhancers within the pilot’s brain. These
new control mechanisms create the degree of control needed to effectively control
Engels in widespread combat. However, there is a drawback – the pilot is now attuned
to only one Engel. He cannot pilot another Engel properly unless he is re-attuned to a
new one – a process that takes days.
(2084) Engels successfully deployed as a new NEG weapon - Engels enter
the field of battle, and provide the NEG with a needed edge. NEG forces can finally face
the minions of the Great Old Ones effectively. However, Engels are difficult to produce
and trainable pilots are difficult to find. Engels compose only one fifth of the NEG’s
mecha fighting force.
(2085) Today - The Aeon War continues as humankind fights for its survival.

タイムラインはこれで終わりです。…2085…





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2007年08月19日

クトゥルフ神話〜CTHULHUTECH HISTORICAL TIMELINE2

クトゥルフ神話〜CTHULHUTECH HISTORICAL TIMELINE2

★先日の続きです。クトゥルフテックのタイムラインです。

(2031) D-Engine Vehicles tested - The D-Engine is eventually tested as a
primary source of energy for vehicular applications. Strangely, initial tests with D-Engine
powered vehicles reveal an interesting side effect for the vehicle operator. The test
driver’s focus becomes radically attuned to the physical characteristics and performance
capabilities of the vehicle. It’s almost as if the driver can “feel” the vehicle as an
extension of his or her own body. Foundation officials see this side effect to be an
unforeseen benefit.
(2033) The D-Engine goes public – The wonder of the D-Engine is revealed to
the world in a massive press conference. The scientific community balks and decries the
new technology, but the strength of the evidence is clear. After three months of trying
to debunk the D-Engine, the scientific community is forced to accept the principles of
arcanotech. A new discipline is born, and the face of the world is changed forever.
(2034 to 2039) The Cascaded D-Engine Generator - The CDG plant
replaces hydroelectric and nuclear power plants as a primary source of commercial
electrical power.
(2034) The Ashcroft Foundation becomes the largest corporation in
the world – The sheer size and economic strength of the Foundation dwarfs other
international corporations almost overnight. It also establishes influential lobbyist
representation within the New United Nations.
(2036) The Development of the A-Pod - Solving the previously unresolved
energy source problem, D-Engines are applied to anti-gravity Lifters to create the
world’s first fully contained anti-gravity pod system (A-Pods). Prototype vehicles are
developed utilizing A-Pods to provide lift and thrust capability. A-Pod vehicles
revolutionize transportation throughout the world. Nations that formerly relied on oil
exports to support their economy begin to find themselves in a financial crisis.
(2039 to 2043) Exploration into Space - D-Engine technology with A-Pod
drives is applied to new reusable spacecraft. The Prometheus Project lands the first man
on the moon in decades, and begins the exploration of Mars and the moons of Jupiter
and Saturn.
(2040 to 2043) The first Arcanotech Mech designed - The Ashcroft
Foundation is commissioned by the Atlantis and Prometheus Projects to develop a
functional work vehicle which could manage construction and exploration tasks in an
inhospitable environment. Dr. Haru Akimoto is assigned to the project Inspired by late
20th century Japanese popular culture, he designs a prototype D-Engine vehicle with a
mecha-style sapient form. He argues that such a form would provide maximum
operational flexibility and be best suited for activities performed in a variety of
environments. The prototype vehicle performs beyond all expectations and the Ranger
class Mecha Utility Vehicle (MUV) is put into full production.
(2045 to 2051) Atlantis and Prometheus Projects become a reality -
The efficiency of the Ranger MUV leads to the rapid construction of several underwater
bio-domes and a new international space station. It also leads to the establishment of a
moon-based mining operation and small colonies on Mars, Jupiter’s moons Ganymede
and Callisto, and Saturn’s moon Titan. The side effects of the D-Engine become a noted
factor in the Ranger’s success.
(2047) New Cold War begins - On Earth, international tensions rise. Oil
producing nations of the Middle East secede from the NUN over its endorsement of D
Engine Technology. China, which had declined to sign the NUN charter because of the
organization’s democratic foundation, aligns itself with the Middle East. A new cold war
begins prompting a rapid increase in capital expenditure on the part of the NUN toward
military research.
(2048) Arcanotech Mecha evolve into weapons of war - The NUN begins
to experiment with a military application of Dr. Akimoto’s Mecha as multi-functional
vehicles of war. The D-Engine Operator Extension Side Effect (OESE) drastically
increases pilot performance. Government contract requirements are submitted to
research and development corporations to begin designing military mecha prototypes.
Potentially, these versatile mecha suits may replace armored military vehicles as the
primary mobile combat platform.
(2050) The Hermes Project completed - Contracted by the NUN, the
Chrysalis Corporation designs a system of satellites, powered by D-Engine generators,
to be deployed in various orbits around the sun. Designated the Hermes Project, this
system would provide a communications relay web through the solar system providing
instant contact between Earth and the Mars, Ganymede, Callisto, and Titan colonies.
The scope of this project propels the Chrysalis Corporation into the arena of major
international business players.
(2051) First Mecha War Machines deployed - The first combat mecha are
unveiled to the public. They range from 20 to 60 feet tall, and perform in a startling
array of trial scenarios. They capture the imagination of the public, though political
representatives of the Middle East-China Coalition are visibly nervous.
(2052) R’lyeh Text discovered - The Chrysalis Corporation, a leading
manufacturer of arcanotechnology since the success of the Hermes Project, discovers a
complete copy of the R’lyeh Text. Scribed upon stone in the language of ancient Assyria,
the text is found among the library of King Assur-bani-pal at the ruins of Nineveh along
the Tigris River. Cross-referencing fragments of the Necronomicon, Chrysalis
Corporation researchers unravel the ancient formula that is the Rite of Transfiguration.
Through its practice, the Rite invokes upon its recipient the form of mankind’s
antediluvian masters. The R’lyeh Text describes this form to be the only way in which
one might survive the return of something called the Great Old Ones. Corporation
executives see this new discovery as a way to compete with the power of the Ashcroft
Foundation prompting a new secret Transfiguration Research Program.
(2053) A new enemy plots against humanity - The Mi-Go of Pluto or, as they
refer to their world, Yuggoth, find themselves faced with territorial competition within
the solar system. Humans have accepted the principles of eldritch sorcery and have
developed arcanotech war machines. In addition, their colonial interests have spread
into the solar system, threatening Mi-Go territorial integrity. Finding this situation
unacceptable, the Mi-Go begin to weave a plan to steal the D-Engine design for
themselves and drive mankind back to where he belongs – incarcerated on Earth,
impotent, and unaware of their Mi-Go masters.
(2054) The Original Dhohanoids - The first eldritch shapeshifters are created
from survivors of the initial Rite of Transfiguration tests. Because of the key
transformation Rite of Dho-Hna, these shapeshifters are referred to as Dhohanoids.
The Dhohanoids are human beings who can assume the horrific guise of mythos
creatures at will. As is always the case when dabbling with the power of the Old Ones,
many of the Transfiguration Project scientists pay for their knowledge with the loss of
their minds. By all human standards, those who have successfully survived the Rite of
Transfiguration emerge from the process clinically insane.
(2055) Mi-Go steal D-Engine design - Mi-Go operatives infiltrate the Ashcroft
Foundation’s headquarters in Arkham and steal D-Engine design documents and other
research records pertaining to arcanotechnology.
(2056) Birth of the Nazzadi - In order to maintain their secrecy from mankind,
the Mi-Go decide to create a gigantic new military force based on their advanced
knowledge of genetics and cloning. Equipped with arcanotechnology stolen from Earth
this new genetically engineered army is staged to appear as if their origin is beyond our
solar system. The Nazzadi, as they are called, are tasked to invade and occupy Earth
while concealing the home world and existence of the Mi-Go.
(2056 to 2059) The Mi-Go prepare for war – Advanced Mi-Go production
techniques result in an army of arcanotech mecha for the Nazzadi. A Nazzadi armada is
created and fully equipped within three years. The Mi-Go are fully confident that
humanity will not be able to stand against the Nazzadi war machine.
(2057) Chrysalis Corporation usurped by Children of Chaos – Children of
Chaos spies learn of the Chrysalis Corporation’s Transfiguration Project. Seeing this as a
sign that the time of the Old Ones is nigh, Children of Chaos operatives begin to
infiltrate the corporation. Before long, the Dhohanoids and the Chrysalis Corporation
are under the full control of the COC.
(2058) The exploration space ship Ashcroft disappears - Named after the
founder of arcanotechnology, the “Ashcroft” is launched in 2057 to explore the outer
planets of the solar system. Billed as the greatest technical achievement in history, the
Ashcroft’s mission is seen as a new hope for humanity among the tensions of the Cold
War. However, communications are lost with the Ashcroft during its exploration of
Neptune in 2058. The news shocks the world. Shock turns to intense worry, however,
when soon afterwards contact with the colonies is rapidly lost, one by one.
(2059) The First Arcanotech War begins - The Nazzadi armada attacks Earth.
Orbital space stations and the mining colony on the moon are completely destroyed.
The birthplace of arcanotechnology in Arkham, Ashcroft Foundation headquarters and
portions of Miskatonic University are leveled. The war is destined to be a long and
bloody conflict.
(2059) The New Earth Government - The very face of government and politics
changes forever. NUN declares martial law in the face of this new threat. NUN
supercedes independent national government authority. Rapid diplomatic overtures
toward China and the Middle East, in the light of this new crisis, lead to the
establishment of a new global organization based on the principles of NUN. Under the
pressure of the invasion, the NEG (New Earth Government) is formed.
(2060) Children of Chaos initiate plan to release the Old Ones - The
Children of Chaos make effective and decisive use of the Dhohanoids. Seeking the
release of the Great Old Ones upon the Earth, the COC uses the Dhohanoids to gather
as much hidden and ancient knowledge as possible. The chaos provided by the Mi-Go
War is the sign of times that will usher the End of the Aeon.
(2062) Ta’ge Fragments transcribed – On a mission for the Children of Chaos,
Dhohanoids discover a heretofore unknown text on an excursion to the deepest
regions of the Arctic. Transcribed from writings found on a large obsidian obelisk
known as the Ta’ge, the text is called the Ta’ge Fragments. It contains lost knowledge
pertaining to the Elder Gods and other Elder Things. The Ta’ge Fragments are
transported back to the Chrysalis Corporation’s headquarters in Johannesburg, South
Africa for further study. The Ta’ge obelisk is destroyed by the Dhohanoids once its
knowledge is transcribed to insure that the COC maintains a monopoly on its content.
(2062) Renegade rebellion within the Children of Chaos - As the Ta’ge
Fragments are studied, renegades within the Children of Chaos steal the precious work
and destroy the Chrysalis Corporation’s research records. These renegades have come
to oppose the COC’s vision of a New World Order. Of the fourteen renegades who
rebel against the Cult, only three escape with the Fragments and their lives.
(2062) New Earth Government capital moved to Chicago - The former
NEG capital of New York City is decimated in a Nazzadi attack. Feeling the need to
reestablish itself in an area that could be better defended by land-based military
resources, the NEG sets up a new government in Chicago.
(2063) Elder Society formed - Gathering likeminded others to their cause, the
former Children of Chaos members create the Elder Society. They begin to decipher
the Ta’ge Fragments in hiding and build their plan to stand against the Children of
Chaos.
(2063) The Ashcroft Foundation moves its headquarters to Chicago -
The destruction of Arkham at the hands of the Nazzadi, as well as the perceived need to
be close to the wheels of NEG government, prompts Foundation board members to
move their headquarters permanently to Chicago
(2064) The Nazzadi War Machine begins to fracture - The Nazzadi
eventually begin to ask questions about their origin and purpose. Some of them rally
behind a renegade general, Kyrsa, who seeks power for himself. Another general, Vreta,
realizes through his contact with humans that the Nazzadi quarrel with humanity has no
substance and soon makes peace. It is through him that mankind learns the true nature
of the Mi-Go and their plans. Vreta’s commanders begin to rally Nazzadi forces to the
new alliance while only a quarter remains loyal to the Mi-Go. It isn’t long before the
hostile Nazzadi army falls.
(2064) The Rite of Sacred Bonding revealed - The Elder Society deciphers a
modified Rite of Transfiguration from the Ta’ge Fragments. It is known as the Rite of
Sacred Bonding. This modified Rite enhances the recipient, bonding him with an Elder
Symbiote. Through proper training and will, the warrior can control the powers of the
symbiote form. The symbiote itself exists in extra-dimensional space, manifesting around
its master when called upon.
(2065) The First Arcanotech War ends - Nazzadi delegates under General
Vretha meet with NEG President Nathaniel Roosevelt at a conference outside of
Chicago to discuss the terms of peace. The Schaumburg Treaty is signed and the war is
officially over. The treaty promises the creation of a Nazzadi state. Many Nazzadi will
eventually settle on the islands of Cuba and Haiti. Many others are assimilated into
NEG society. However, renegade Nazzadi bands continue to exist and challenge NEG
authority.
(2065) The first Tagers - The Elder Society attempts to perform the Rite of
Sacred Bonding on selected individuals. Of the initial six test subjects, only two survive

続きます。以下サイト

CTHULHUTECH HISTORICAL TIMELINE(PDFファイル)
http://www.shoggoth.net/cache/CthulhuTechTimeline.pdf

CthulhuTech公式サイト
http://www.cthulhutech.com/index.html








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2007年08月18日

クトゥルフ神話〜CTHULHUTECH HISTORICAL TIMELINE

e32d63da.jpgクトゥルフ神話〜CTHULHUTECH HISTORICAL TIMELINE

★先日の続きです。クトゥルフテックのタイムラインです。









(Early 21st Century) The New Internationalist Movement - International
relations are strained. An interdependent global economy, international efforts to
combat world wide terrorism, and the common pursuit of civil rights forces a reevaluation
of the United Nations and NATO’s role in world affairs. Backed by
international business interests, diplomats from the European Union and Russia call for a
restructuring of the United Nations charter supporting greater central authority to
legislate and enforce international law.
(2013) The Mysteries Within discovered - Translated from an ancient Germanic
dialect, The Mysteries Within, or Die Geheimnisse Innen, is established as the oldest known
and most obscure reference dedicated to the principles of inter-dimensional non-
Euclidean geometry. It outlines the manipulation of harnessed eldritch energies through
common reference points that intersect the curvature of inter-dimensional space. The
basic and most practical use of such energies is the development of an inexhaustible
power source based on the principles of eldritch sorcery. The memory of human
history contains only the most fleeting and sporadic references to this extremely rare
and powerful text. It last appeared in Italy during the late 12th century prior to the rise
of the Inquisition of Pope Gregory IX. The Mysteries Within once again disappeared into
obscurity until finally discovered among the collection of a quiet, reclusive scholar
named Dr. Harrison Lovelorn. It is donated, along with the rest of his library, to
Miskatonic University in Arkham, Massachusetts upon Lovelorn’s mysterious
disappearance.
(2015) New United Nations established - Fueled by a distaste for fronting the
majority of the world’s military police actions, and by the need to invigorate a long
stagnant economy by reducing international trade restrictions, the United States begins
to embrace the New Internationalist Movement. US President Amanda Stimson
negotiates with European and Russian officials to develop a central United Nations
government based on democratic principles. NATO becomes the military arm of the
UN to enforce Security Council resolutions. The US Congress ratifies the Stimson Act.
This Act grants the United Nations legislative authority over international law, control
over trade tariffs, and the right to mobilize an international military force when
authorized by the Security Council. Other nations follow suit and the New United
Nations is born.
(2017) The rise of a New Frontierism - Under New United Nations (NUN)
mandates, international efforts are launched to explore new forms of natural resources.
Planning for the Atlantis Project is launched to explore undersea agriculture as a means

of 9: CthulhuTech Timeline
©2003, Matthew Grau. All Rights Reserved.
providing sustenance to a growing world population. Likewise, Project Prometheus is
organized with the intention of sending manned missions to explore Mars and the
moons of Jupiter and Saturn.
(2019) Teresa Ashcroft pioneers Arcanotechnology – Teresa Ashcroft, a
brilliant young doctoral student at Miskatonic University, stumbles across The Mysteries
Within while conducting research within the University’s restricted archive. Increasingly
obsessed with the potential of her newfound knowledge, she utilizes the book’s non-
Euclidean mathematical principles to pioneer an entirely new scientific field of study. The
development of arcane-technology, or arcanotech, successfully combines eldritch
sorcery and scientific principles into a functional discipline. Though her theories would
revolutionize the world, the study of Arcanotech would eventually drive Teresa
Ashcroft mad.
(2023) Simon Yi begins work on D-Engine - Teresa Ashcroft’s admittance to a
psychiatric care facility effectively derails further arcanotech research. That is, until one
of her colleagues, Simon Yi, chooses to continue the research project on his own.
Consulting Ashcroft’s notes, Yi begins work detailing a design for an arcanotech power
source as described in The Mysteries Within. The product of the design is what Yi calls
the Dimensional Engine, or D-Engine for short. Unfortunately, like his predecessor, Yi is
also driven mad by his exploration of eldritch secrets.
(2026) Doctor Golvash Czeny expands on Arcanotech Research – Much
of Simon Yi’s early success was due to consultations with his close friend, Doctor
Golvash Czeny. Czeny, a Polish born Freemason and noted expert in quantum theory,
worked as a professor at the University of Ingolstadt in Bavaria. Yi’s divorce from sanity
left Miskatonic University trustees desperate to find someone capable of carrying on
Ashcroft and Yi’s work. Knowing of his familiarity with portions of Yi’s research, the
trustees invite Czeny to Arkham to continue the exploration of arcanotechnology.
Czeny is well aware of the fate of his predecessors. Understanding the danger involved
in tampering with knowledge of this kind, he assembles a research team to divide the
project across several sub-sections. In doing so, he is able to preserve the sanity of each
research team member. Despite this precaution however, many of his staff experiences
nervous breakdowns, psychotic episodes, and regular nightmares.
(2027) Ashcroft Foundation Formed – Golvash Czeny and Alice Faye Morgan,
of Miskatonic University’s board of trustees, soon realize that the scope of arcanotech
research would soon outgrow the University’s ability to support it. They begin work to
form a corporation that would carry arcanotech research to a new level. Most of the
corporation’s funding is gathered through private sources, though some of the funding
comes from government grants coordinated through Teresa Ashcroft’s father, Senator
Albert Ashcroft. With Morgan as CEO and Czeny in charge of Research and
Development, the Ashcroft Foundation, named in honor of Teresa’s pioneering work, is
created to lead the world’s next technological revolution.
(2030) The First D-Engine - The Ashcroft Foundation’s first success is the
creation of the prototype Arcanotech Dimensional Engine, or D-Engine for short.
“alpha” testing of the D-Engine goes well. However, many of the test staff are injured or
killed when a D-Engine prototype malfunctions, causing a “Hazardous Lifeform” to come
through an inter-dimensional gate. Despite this setback, however, the D-Engine issuccessfully tested as an inexhaustible source of power.

続きます。以下サイト

CTHULHUTECH HISTORICAL TIMELINE(PDFファイル)
http://www.shoggoth.net/cache/CthulhuTechTimeline.pdf





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2007年06月21日

クトゥルフ神話〜The Dark Pharaoh, Herald of Nyarlathotep

63f693b9.jpgクトゥルフ神話〜The Dark Pharaoh, Herald of Nyarlathotep

★アーカムホラー関連情報

The Dark Pharaoh, Herald of Nyarlathotep

The Herald represents a powerful supernatural entity that is preparing the way for the Ancient One. Heralds can be used in conjunction with any Ancient One (although they are often much more dangerous in conjunction with a particular Ancient One) and modify the game in a way similar to the Ancient Ones. During setup, the Herald sheet is placed to the left of the Ancient One sheet when used.

To use the Dark Pharaoh as your Herald, print off the Herald sheet below (click the image for a high-res version) and place it by your Ancient One sheet. Then simply follow the rules printed on the sheet over the course of your game of Arkham Horror, in addition to all the normal rules of play.

You do not need to have a copy of Curse of the Dark Pharaoh in order to use the Dark Pharaoh as your Herald; however several of his abilities specifically interact with elements from that expansion.

For the most dangerous use of the Dark Pharaoh Herald, we reccomend using Curse of the Dark Pharaoh and Nyarlathotep as your Ancient One. Good luck!


http://www.fantasyflightgames.com/ah_heralddp.html



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2007年03月18日

クトゥルフ神話〜アーカムホラー(the King in Yellow)

42e9d58d.jpgクトゥルフ神話〜アーカムホラー(the King in Yellow)

★アーカムホラーの拡張エキスパンション(カード)の発売ですが、4月に(the King in Yellow)<黄衣の王>が発売されます。以下サイト情報より

Have you seen the Yellow Sign?
A new play is coming to Miskatonic University, and anyone who's anyone will be there for the opening performance. However, there's something sinister about this play, and the people who see it come back a little...different.

As if the investigators didn't have enough to worry about before, now they must deal with the mind-warping effects of the King in Yellow, a play that tells a tale of madness and horror, opening a door for the Tattered King to enter through.

This expansion introduces a major new mechanic to Arkham Horror - Heralds, who prepare the way for the Ancient One to arrive. In addition, old familiar faces will be turned against the investigators in ways they never expected. Featuring over 160 new cards, the King in Yellow heralds a darker age for Arkham Horror fans.

13 Blight cards, old friends gone irretrievably mad.

7 Magical Effect cards representing powerful new abilities.

The new Herald mechanic and the King in Yellow Herald.

3 new Monster tokens, more horrible than any before!

Over 160 new cards, detailing new items, new spells, and new horrible happenings in Arkham and beyond!

発売商品ラインナップの確認です。

Arkham Horror 49.95ドル (基本)
Arkham Horror: Curse of the Dark Pharoah 19.95ドル (カード拡張)
Dunwich Horror 39.05ドル (ボード拡張)
Arkham Horror: The King in Yellow 19.95ドル (カード拡張)

Curse of the Dark PharoahとThe King in Yellowはカード型エキスパンションでアーカムホラーのカード等の種類を増やすセットです。
Dunwich Horrorはアーカムホラーのボードの部分を変えるセットですが、アーカムホラーのボードの上に重ねて使用するので、アーカムホラーが必要です。アーカムホラーがここまでサポートされ、拡張セットが発売になるとは夢にも思いませんでしたが、ファンタジー・フライト・ゲームス社(FFG社)は日本でも大人気のルーンバウンドの発売元でもありますので、それと同じように基本のゲームをきちんとサポート(拡張セットの発売)をしっかりするので心強いです。サポートの仕方も基本セット+ボード拡張セット+カード拡張セットと言う感じです。ルーンバウンドのラインナップを見れば、今後もアーカムホラーのサポートされそうですね。…クトゥルフ神話の世界は広いので、色々拡張できそうですし…しかしアーカムホラーのシリーズが日本語で日本で発売されない状況がもどかしいのです。どこかメーカー様発売宜しくお願いします。以下FFG社サイト(英語)です。

アーカムホラー
http://www.fantasyflightgames.com/ah_products.html

ルーンバウンド
http://www.fantasyflightgames.com/runebound_products.html

FFG社
http://www.fantasyflightgames.com/



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2007年02月28日

クトゥルフ神話〜クトゥルー神話ADV「Anderson&the Legacy of Cthulhu」発売情報

456028a9.jpgクトゥルフ神話〜クトゥルー神話ADV「Anderson&the Legacy of Cthulhu」発売情報

★4GAMER.NETにて確認しましたが…以下記事抜粋

JoWooD Productionsは,クトゥルー神話をベースとしたアドベンチャーゲーム「Anderson & The Legacy of Cthulhu」を2007年第2四半期に発売すると発表した。

本作は,ストーリーを進めるアドベンチャーパートと,実際に敵と戦うFPSパートに分れている。プレイヤーは,私立探偵のRobert D. Andersonとなり,第二次世界大戦が始まったばかりのドイツに赴く。そこで自分の祖先について調べていくうちに,人類を危機へ陥れようとしている秘密組織“The order of the black sun”の存在を知るという。
 
クトゥルーファンには,まさに嬉しい発表といえるだろう。まずは,スクリーンショットの公開や続報を待ちたい。

とのことです。詳細が分かり次第お伝えします。イア!!シュブ=ニグラス!!

4GAMER.NET
http://www.4gamer.net/

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2007年02月22日

クトゥルフ神話〜アーカム診療所診断3

405996a1.JPGクトゥルフ神話〜アーカム診療所診断3

★これは何に見えますか?

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クトゥルフ神話〜アーカム診療所診断2

976dea2e.JPGクトゥルフ神話〜アーカム診療所診断2

★これは何に見えますか?

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クトゥルフ神話〜アーカム診療所診断

56662544.JPGクトゥルフ神話〜アーカム診療所診断

★これは何に見えますか?

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2007年02月12日

クトゥルフ神話〜ウォーハンマーRPGについて

a54f58c0.JPGクトゥルフ神話〜ウォーハンマーRPGについて

★ウォーハンマーについて
先日の続きです。まず武器等装備に関しては一般的なRPGとほぼ同等ですが、銃火気がある部分が異なります。また戦闘に関しても詳しく記述ありますが、分かりやすいと思います。魔術についても多彩で基本的なものから、信仰する体系のものまで様々です。ウォーハンマーは世界観が詳細に設定されており、ストーリーをなぞれば更に感情移入できるでしょう。エンパイアでは神々の信仰も多彩です。以下。

ヴェレナ
ウルリック
シグマー・ヘルデンハンマー
シャリア
タールとリア
マナン
ミュルミディア
モール
ラナルド

などがありそれぞれに教団とそのその組織機構があります。例えばヴェレナ教団とかいう感じです。そのほかに異端信仰として

快楽の狂団
死の狂団
審美狂団
政治の狂団
血の狂団
腐敗の狂団

何故か全て教団ではなく狂団…です。現段階でエラッタに載ってないのでこれでいいと思われますが…その他、混沌の神々として

コーン
ティーンチ
ナーグル
スラーネッシュ

などがあります。世界設定の詳細を確認したい方は以下。

ゲームズワークショップ(公式)
http://jp.games-workshop.com/

こちらはウォーハンマーのフィギアで戦うゲームのサイトです。もともとウォーハンマーというと一般的にはこちらのフィギアで戦うゲームの方を指すようです。そして、このサイトのリソースダウンロードのページでウォーハンマーの詳細をPDFでダウンロードできます。でもPC1台で1回のみのようですので各ファイルをダウンロードしたら即保存してそれからプリントするかデータで見るようにした方が良いと思います。ちなみにウォーハンマー40000は未来が舞台でPCでもゲーム出てます。40Kとも略されます。ということで世界観が気にいったら、ウォーハンマーRPGは買いだということです。
ちなみにD&Dもいいですが、値段的にこれ1冊で遊べるのでパフォーマンスは良いと思います。画像はエンパイアの地図です。



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2007年02月11日

クトゥルフ神話〜ウォーハンマーRPGについて2

81d39e90.JPGクトゥルフ神話〜ウォーハンマーRPGについて2

★先日の続きです。キャラクター作成について若干記述します。
最初は種族を選択。エルフ、ドワーフ、ハーフリング、人間の中から選択します。で選択種族によっては就ける職業(キャリア)がある程度きまります。キャリアは初期キャリアが60種類、上級キャリアが53種類です。で以下初期キャリアでなれる職業の種類です。

ドワーフ 30種類
エルフ 16種類
ハーフリング 31種類
人間 54種類

つまり人間は多くの職業に就ける可能性がありますが、逆に就きたい職業になれない可能性も高いのです。といいますのも、職業の選択はダイスで決めるからです。判定はD10の100で判定します。人間ですと1〜2は煽動家、3〜4は見習い魔術師、…99〜100は狂信者という具合です。ちなみに特定の種族しかなれない職業は以下です。

ドワーフ ルーン伝令・盾砕き・トロール殺し
エルフ 渉外使者・キスバンド戦士
ハーフリング 野辺巡視員
人間 領地代官・エスタリア戦士・似非魔術師・入信者・ノーシャ狂戦士・従者・チンピラ

という具合です。でなった職業(キャリア)で次に就ける職業が決まります。以下初期キャリアおよび上級キャリアです。

初期キャリア
遺跡あらし、エスタリア剣士、似非魔術師、街道巡視員、海兵、学生、家内工業人、狩人、看守、キスバンド戦士、キスレブ蛮人、貴族、狂信者、御者、近侍、警備兵、剣闘士、鉱夫、漕ぎ手、小作農、従者、渉外使者、賞金稼ぎ、書記、炭焼き人、斥候騎乗者、扇動家、大道芸人、盾砕き、中産階級、チンピラ、伝書、盗賊、トロール殺し、流れ者、入信者、ネズミ捕り、ノーシャ狂戦士、野辺巡視員、墓荒らし、漂泊者、船乗り、兵士、ペテン師、骨拾い、密輸商人、見習い魔術師、民兵、無法者、召使い、森番、野営追行者、用心棒、傭兵、料金番、理容外科医、漁師、領地代官、ルーン伝令、渡し守の60種類。

上級キャリア
悪魔殺し、暗殺者、いかさま師、居酒屋亭主、医者、為政者、射手、学者、技工、騎士、騎馬盗賊、吸血鬼狩人、巨人殺し、ギルド頭領、吟遊詩人、軍曹、決闘者、航海士、古参兵、故買人、司祭、司祭長、執事、忍馳、銃騎兵、熟練職人、主席魔術師、上級魔術師、掌帆長、尋問者、聖別司祭、船長、大貴族、大衆指導者、大商人、隊長、代理戦士、托鉢僧、探検家、中堅魔術師、偵察兵、廷臣、伝令官、盗賊頭、内陣騎士、犯罪団首領、魔狩人、密偵、鞭打苦行者、無法者頭、猛者、屋根跳び泥棒、ゆすり屋の53種類。


ひたすら多いです。あとは能力値設定他種族の選択で詳細がきまります。
能力値・初期耐久力・初期運命点・身長・体重・髪の色・目の色・容貌の特徴・出身地・星座・年齢・出生地・名前など種族ごとにパラメーターの設定が異なりダイス(1〜100)の値で決定します。
続きは明日。




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2007年02月10日

クトゥルフ神話〜ウォーハンマーRPGについて

d7d916f9.jpgクトゥルフ神話〜ウォーハンマーRPGについて

★TRPGには様々なものがありますが我々にとっては<クトゥルフ系TRPG>です。それ以外に主なものとしてはファンタジー系TRPGでダンジョンズ&ドラゴンズが有名ですが、最近発売された(年末頃)もので良いものがありましす。それがウォーハンマーRPG<WARHAMMMER FANTASY ROLEPLAY>です。
出てすぐ購入したのですが、季刊RPGにも掲載されたり、ゲームジャパン(HJ)にも掲載されご存知の方も多と思います。
まず時代・設定的な雰囲気は中世のヨーロッパ(主にドイツ)風な感じです。クトゥルフ神話のTRPGの<ダークエイジ>+<比叡山炎上>の趣です。中世ヨーロッパの感じは出てくる国や登場キャラクターで、武器などは鉄砲などがあり時代の進み方は<比叡山炎上>ぐらいでしょうか。それとゲームシステムがクトゥルフ的です。まず成功判定がD10で、10面体サイコロを2つ使う%(パーセント)判定です。ですからある技能の成功判定が例えば、60%でしたらダイスでそれ以下の目を出せば成功です。それと狂気点およびその判定があります。(まさにクトゥルフ的です)
世界設定はエンパイアと呼ばれる帝国が中心でそれの外にも、敵対する国や勢力が存在しています。エンパイアは10の州からなります。
ノルトランド・ミッドランド・オストランド・ホックランド・レイクランド・タラベックランド・オストマルク・スターランド・アベルランド・ウィッセンランドがあります。そしてその中に自治区ザ・ムートがあります。プレイヤーが選択する種族は4種類。
エルフ・ドワーフ・ハーフリング・人間です。選択できる職業は初期キャリアが60種類、上級キャリアが53種類です。クリーチャー等はオーク、ゴブリン、スケイブン、スケルトン、ゾンビ、ディーモンインプ、ビーストマン、ミュータント、レッサー・デイーモン、ワイト他(今後発売予定の「オールド・ワールドの生物誌」で更に増えます。でもそれらよりも人間などでも危険なやつらがいますので、緊張感はあるかも知れません。銃が使用可能ですし勿論、魔法も多彩ですが万能ではありません。失敗すれば、自分に被害が及び醜い体へ変貌したり狂気したりと、ダークな感じです。明るいRPGとは違う結構暗い現実的な?RPGです。明日以降更に詳細を説明します。まずは公式サイトをご参照下さい。
ちなみに基本ルールブック3990円です。

基本ルールブック(発売中)
オールド・ワールドの武器庫(3月発売予定)
オールド・ワールドの生物誌(4月発売予定)

ウォーハンマーRPG
http://www.hobbyjapan.co.jp/wh/

WARHMMER(ウォーハンマー関連)
http://jp.games-workshop.com/




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2007年01月02日

クトゥルフ神話〜Malleus Monstrorumの発売について

d7bc6f18.jpgクトゥルフ神話〜Malleus Monstrorumの発売について

★クトゥルフ神話の日本での活況は凄いものがありますが、本国でも定期的に各種サプリなど発売しています。出来ればすべて翻訳して日本でも発売して貰いたいのですが…。それでそんななかで気になったものを紹介します。クトゥルフのTRPGのソースブックで<Malleus Monstrorum>紹介します。以下ケイオシアムの記事抜粋。




Pages 296
ISBN 1-56882-179-4
Author Scott Aniolowski, ed.
Item Number   CHA23102

Creatures, Gods, & Forbidden Knowledge

Here are those things which can “eternal lie”, and which have lived beyond human understanding for strange aeons. The CTHULHU MYTHOS is comprised of a complex and broad group of sometimes-contradictory entities, powers, and concepts that encompass the secrets of time, space, and the universe. Fundamental truths of the universe are so alien and horrifying to humankind that mere exposure to them might result in madness or suicide. While humanity might crave comfort and truth, only one or the other is possible.

This tome contains entries for more than 380 different creatures and beings that are part of the Cthulhu Mythos, presented for use with the CALL OF CTHULHU roleplaying game. Entries are organized into the following types:

OUTER GODS rule the universe. All races and lesser deities of the Mythos acknowledge the Outer Gods, and may worship them. Except for Nyarlathotep, these gods have little to do with humanity.

ELDER GODS are neutral to or possibly rivals to the Outer Gods. Though vast and of awesome power, they do not seem to be as dangerous to humanity as the Outer Gods.

GREAT OLD ONES are not omnipotent, but nonetheless are godlike and terrible in human eyes. Humans are likely to worship Great Old Ones, who are comparatively near at hand.

GREAT ONES are the gods of Earth’s Dreamlands. Do not confuse them with the Great Old Ones. They are the weakest of all the deity types, and a wise mortal can surpass them in might.

AVATARS are variant manifestations of an Outer God, Great Old One, Elder God, or Great One. Usually less powerful than the gods they represent, many are more horrible to witness.

SOME ENTRIES introduce unique entities, defying classification. RACES INDEPENDENT of and serving no particular deity are included, though individuals may worship, cooperate, or co-conspire with such beings. FABULOUS CREATURES are well represented, drawn from legend and lore. ANIMALS & NON-MYTHOS MONSTERS complete the presentation, chosen from those most likely to be encountered, or the most common or popular.

By Scott Aniolowski with Sandy Petersen and Lynn Willis, et. al.; Illustrated by Pascal D. Bohr, Konstantyn Debus, Thomas Ertmer, Christian Küttler, Klaas Neumann, Patrick Strietzel, Kostja Kleye, Lydia Ortiz and Paul Carrick; Cover by Lee Gibbons. 296 pages, illustrated, indexed. 8.5 x 11" Perfect-Bound Paperback.


That is not dead which can eternal lie,
and with strange aeons even death may die.




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2006年11月14日

クトゥルフ神話〜Happy Birthday Call of Cthulhu!

ad53379e.jpgクトゥルフ神話〜Happy Birthday Call of Cthulhu!

★日付けの関係でアメリカでは本日にかけて「クトゥルフの呼び声」が発売25周年ということで…ケイオシアムのサイトから









Today Marks the 25th Birthday of CoC
Call of Cthulhu

November 13th is the day we mark Call of Cthulhu's birthday. It's been a long strange road for our Lovecraftian Horror Roleplaying game, and we thank you for coming along for the ride.

Here's to another 25 years!

The Chaosium Guys






すべてはここから始まった。そして今に到る…日本のクトゥルフTRPG…

黄金期…

第2次黄金期…

いや…

本物の波が来ています…

本物の…







この場を借りて一言言わせて頂きます。

今に到るまでの間に、クトゥルフに関わり、小説を書き、翻訳し、ゲームを製作し、編集に関わり、クトゥルフのサイトを運営し、クトゥルフを愛した方々に畏敬と尊敬の念を込めて…


…ありがとうございます…



…そして、これからも…


I LOVE Cthulhu!




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2006年11月13日

クトゥルフ神話〜クトゥルフ神話TRPGが生まれた日

20f4b646.jpgクトゥルフ神話〜クトゥルフ神話TRPGが生まれた日

★本日11月13日…で発売25周年…1981年11月13日、ケイオシアム社にてCoC誕生。嵐の金曜日のこと…MIXI凡様およびヨグ=ソトース.COMでも記述確認できます。ではこの偉大なる「クトゥルフの呼び声」の発売にいたる経緯を少し。以下クトゥルフ・ハンドブック(山本 弘著)P22より抜粋。







この「クトゥルフの呼び声」をデザインしたのは、サンディ・ピータースン。ユタ出身の彼は、年季の入ったウォーゲーマーだが、RPGを知ってからはそれにのめりこみ、特に「ルーンクエスト」には、自分でいくつか世界を作っていくほど熱中したらしい(トロールの生態を考えた「トロールパック」というサプリメントは彼の作品だ)。
彼はまた、父の蔵書にあったラヴクラフトの作品にも傾倒し、どうしても「クトゥルフの呼び声」が作りたくて、ケイオシアム社に企画を持ち込んだという。まだ実績のなかった彼に、思いきってこの作品をまかせたグレッグスタッフォード(ケイオシアム社長「ルーンクエスト」のデザイナーでもある)もたしたものだが、この方針は見事に的中した。「クトゥルフの呼び声」はRPGに新たな分野を切り開いたとして絶賛され、年間最優秀ゲームとしてH・G・ウエルズ賞に輝いたのだ。





星辰は正しい!!


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2006年10月22日

クトゥルフ神話〜アーカムホラーの拡張セット<ダニッチホラー>等について

e2731cc2.jpgクトゥルフ神話〜アーカムホラーの拡張セット<ダニッチホラー>等について

★今回発売されていますロール&ロールでも紹介されていますが、アーカムホラーの拡張セット<ダニッチホラー>が発売されています。以下

Wilbur Whateley's Brother Calls his Father's Name on Wizard's Hill...
The supernatural disturbances that plague Arkham, Massachussets, are not limited to that unfortunate place. The town of Dunwich is only a short train ride from Arkham, and if anything it is a darker, more frightening place, with its own secrets and its own perils. It looks like the investigators are going to have to protect two towns now instead of just one; if they ignore the dark forces that are stirring in Dunwich, they'll have to face the wrath of the Dunwich Horror ...

Dunwich Horror is an expansion to Arkham Horror, complete with an extra board and the entire town of Dunwich - accessible via train from Arkham. There are plenty of new rules and new components, usable either with or without the Dunwich board addition. Features include:
* The town of Dunwich, on a new board with new locations and new rules!
* 8 new investigators with their own reasons for saving the world.
* 4 new Ancient Ones to desperately struggle against.
* New Injury and Madness cards for particularly unfortunate investigators.
* New game concepts, such as gate surges and the Dunwich Horror itself!
* Over 20 new monster tokens, dozens of new items and skills, new encounters - over 300 new cards in all!

Dunwich Horror
VA32
$39.95
Coming in July


とのことです。それでボードがダニッチになり、あと探索者、カード、クリチャーなどが追加されました。こちらは丸ごとの拡張セットです。それでもう一つアーカムホラーの拡張セットでカードのみの拡張(ボードは無し)セットが出ています。<Curse of the Dark Pharaoh>(ケース・オブ・ザ・ダーク・ファラオ)です。以下

he Exhibit is in Town
It seems harmless enough. Just a room full of dusty old antiquities, dug up from some old tomb in Egypt. Miskatonic U's faculty are all a tizzy, of course, but why did Professor Armitage go all pasty-white when he saw the Pharaoh's sarcophagus?

The weirdness didn't start until the next night ...

Curse of the Dark Pharaoh is the first expansion for Arkham Horror! Focusing on the thematic game play, amazing art, and strange tales that made the original game such a fan-favorite, this expansion includes 166 new cards!
* 22 Exhibit Items, ancient relics from the visiting exhibit.
* 18 "Barred from the Neighborhood" cards for unlucky investigators.
* 4 Benefit and 4 Detriment cards with new and intriguing effects.
* 45 new Arkham Location cards, 27 new Gate cards, 18 new Mythos cards, 21 new Spells, and 7 new Allies to make Arkham Horror bigger, scarier, and more exciting than ever before!

Arkham Horror: Curse of the Dark Pharaoh Expansion
VA33
$19.95
Temporarily Out of Stock

とのことです。海外のこの手のゲーム(ルーンバウンド)と同じような展開…ボード版ごとの拡張、カードのみの拡張と2種類の拡張で飽きさせないように工夫してますな。まー同じメーカーなのでそうなのかも知れませんが…以下サイトにて詳細確認下さい。

ダニッチホラー
http://www.fantasyflightgames.com/va32.html

ケース・オブ・ザ・ダーク・ファラオ
http://www.fantasyflightgames.com/va33.html

イメージはダーク・ファラオです。

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2006年07月16日

クトゥルフ神話〜クトゥルフと帝国リプレイ<白無垢の仮面>発売について

クトゥルフ神話〜クトゥルフと帝国リプレイ<白無垢の仮面>発売について

★新紀元社の近刊案内でのアナウンスです。以下紹介文&アドレスです。


<クトゥルフと帝国リプレイ 白無垢の仮面>

内山靖二郎京 著 新書判 256頁(予定) 予価950円(税別) 2006年10月上旬発売予定

エンターブレインより好評発売中の『クトゥルフ神話TRPG クトゥルフと帝国』!
その設定をもとにした書き下ろしリプレイを刊行!

舞台は1930年ごろの帝都東京とその周辺。
それぞれ立場の異なる4人のPCたちは、とある秘密結社の存在を知ることとなった。やがて、その秘密結社が邪神シュド・メルを崇拝しており、邪神と交信する巫女として少女を閉じ込めていることを突き止めるPCたち。
彼らは少女を助け出し、秘密結社の陰謀を阻止するために力をあわせて宇宙的恐怖に立ち向かう!

新紀元社(近刊案内)
http://www.shinkigensha.co.jp/kinkan/index.html


とのことです。しかし・・・新紀元社の勇気を称えます。他社の書籍をリスペクト・・・クトゥルフ神話の為に・・・ありがとうございます。しかも帝国!!!
熱い・・・心して待ちます。そして同じく近刊案内で<ルーンバウンド>のリプレイ&ワールドガイドの発売が・・・以下


<ルーンバウンド リプレイ&ワールドガイド>

秋口ぎぐる/グループSNE 著 構成:オフィス新大陸
新書判 256頁(予定) 予価1,200円(税別) 2006年9月中旬発売予定

ルーンバウンドを知らない人にも
ルーンバウンドの熟練プレイヤーにも この本は必要です!

昨年完全日本語版が発売され、次々とエキスパンションが輸入されている傑作ボードゲーム『ルーンバウンド』。TRPGとボードゲームが合体したかのようなストーリー性に満ちたこのゲームのリプレイ集が登場だ!
『Role&Roll』に掲載されたものに加えて、新たに書き下ろしリプレイも収録!
さらに、本国のデザイナーチームによる公式設定をもとにしたワールドガイドも充実!
これ一冊で『ルーンバウンド』のすべてがわかる!

とのことです。こちらも買います!!!



追記:記述したい記事が多くて更新に迷う今日この頃です。
追記2:先日のオフ怪・・・ありがとうございました。楽しい時間はあっと言う間・・・&次の日仕事が無ければ・・・

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2006年05月26日

クトゥルフ神話〜比叡山炎上について6

クトゥルフ神話〜比叡山炎上について6

★比叡山炎上は戦国時代とクトゥルフ神話の融合が図られていますが、魔道書や神話の神々・クリーチャーの部分が違和感がないような印象を受けます。紙面の制約から多くの部分を割愛し洗練されたものと思われます。日本は蕃神の地でクトゥルフ神話の邪神の活動が激しいと書いてありますが、確かに各地方には独自の言い伝えや神々、妖怪、の記述が一層クトゥルフ神話の神々と読み解くことでイメージがスムーズに湧きます。又比叡山炎上を幅広く楽しむため、クトゥルフ神話における<織田信長><羽柴秀吉><明智光秀>の設定を10種類づづ用意されており、ダイスで選んでも良いし、複数の設定を複合してもよいように工夫されています。また比叡山炎上の補足と幾つかの説明が朱鷺田様のBLOGでも記述されていますので、確認下さい。また別の方の話ですと<比叡山炎上>が好評で販売数が伸びれば「続編」の企画も進展する旨の話を確認しました。ぜひ比叡山炎上の続編も期待して待ちます。


追記:詳しくは<比叡山炎上>を購入して確認下さい。右のサイドバーの下側にアマゾンのリンクもあります。


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2006年05月25日

クトゥルフ神話〜比叡山炎上について5

クトゥルフ神話〜比叡山炎上について5

★比叡山炎上の説明のつづきです。戦国時代の日本の宗教について仏教、神道、陰陽道、修験道について詳しく解説されています。仏教の宗派の説明も良いのです。以下仏教宗派です。

天台宗
臨済宗
曹洞宗
普化宗
真言宗
浄土宗
浄土真宗
時宗
日蓮宗
華厳宗

です。そして宗教の次は忍術です。忍者について詳しく解説されています。忍者の武器や忍者の流派なども・・・以下流派。

甲賀
伊賀
素破・乱破
風魔
根来衆
雑賀衆
名取流
九鬼神流
甲州透破
歩き巫女
真田衆
戸隠流
飯綱使い
軒猿
丹波村雲党
黒脛巾組
座頭衆
物見舟

など。・・・いろいろ妄想ふくらみます。ムカデ戦記のムカデ衆・・・
比叡山はいいですよ・・・

漢(おとこ)なら黙って萌えろ比叡山!!イヤ!!激しく燃えろ!!比叡山!!

追記:詳しくは<比叡山炎上>を購入して確認下さい。右のサイドバーの下側にアマゾンのリンクもあります。





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2006年05月24日

クトゥルフ神話〜比叡山炎上について4

クトゥルフ神話〜比叡山炎上について4

★前回は<術>について記述しましたが、武器、その他について少し。
戦国時代なので、刀、弓、槍、銃(種子島)がやはり中心となりますが、個人的に鎖鎌、鞭、手裏剣、爆裂弾(手投げ型爆弾)に興味があります。戦国時代なので、武器については専門書に記載されているものも登場させても良いかもしれません。何せ戦国、当時銃の保有数が世界一だった日本ですから。そして合戦・・・好むと好まざるに関わらず巻き込まれる可能性がありますので、ルールにも載っています。

激戦区:戦場の中心
野戦場:会戦の最中
周辺:戦闘の外側
屍山血河:激戦の跡

以上のような状況を走破するルールも存在しますし、合戦にも直接参加出来ます。(シナリオにもよりますが)で気になるのはそのような戦場では当然のごとくおびただしい死体の山を目にするはずです。・・・狂気と正気度の喪失が気になります。ちなみにロールに失敗したときの正気度の喪失の一例が以下。(一部掲載)

1D3:人間の死体を見て驚く
1D4:川に血が流れているのを見る
1D6:友人の非業の死を目撃
1D10:ひどい拷問を受ける

など。戦場を行き来してるうちに正気度がかなり減りそうですね。あとは織田信長や比叡山の解説には結構な力点がおかれていて、戦国時代のイメージを具体的な感じでイメージできそうです。


追記:詳しくは<比叡山炎上>を購入して確認下さい。右のサイドバーの下側にアマゾンのリンクもあります。

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2006年05月22日

クトゥルフ神話〜比叡山炎上について3

クトゥルフ神話〜比叡山炎上について3

★探索者が習得できる術について記述します。
術の系統は大きく7つに分類されます。以下。

武芸
仏教
陰陽道
神道
忍術
伴天連
異能

でそれぞれに様々な<術>があるのですが武芸は更に槍術、剣術、弓術、投擲術、特殊武器、鉄砲、無手の術に分かれています。興味深い術をいくつか。

<北斗七点殺>(武芸)
最大7本の手裏剣を次々と弾道を変えて同じ標的に投げる術

<般若心経>(仏教)
妖魔、神格などとPOWの抵抗ロールを行い、勝った場合、相手のMPに1D6の魔法ダメージを与える

<奇門遁甲>(陰陽道)
平らな場所に結界を書き、そこへスピリットを捕獲し、もといた時空へ送り返すための結界術

<迦具土>(神道)
炎の神、迦具土の力を剣に宿らせる術

<神速>(忍術)
常人ならざる速度を持つ加速の術

<天使の招来>(伴天連)
天使の光を顕現させる

<半妖>(異能)
キャラクター作成時にのみ習得可能。おぞましい外見を得る

その他色々な術があり興味が尽きないのですが各系統別の術の数(一部重複する術もあります)

武芸・・・39
仏教・・・6
陰陽道・・・11
神道・・・7
忍術・・・13
伴天連・・・4
異能・・・8

で全部で88もあります。で数でも分りますが武芸の術が多く細かく充実してます。さすが戦国。戦いが日常だけに多彩です。


追記:詳しくは<比叡山炎上>を購入して確認下さい。右のサイドバーの下側にアマゾンのリンクもあります。24時間以内発送可。又<クトゥルフと帝国>とのセットもどうぞ。



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2006年05月20日

クトゥルフ神話〜比叡山炎上について2

クトゥルフ神話〜比叡山炎上について2

★比叡山炎上についての基本点をいくつか記述します。まず、以下職業。

武将
地侍
兵法者
鉄砲衆
足軽
農民
僧侶
僧兵
聖(ひじり)・法師・比丘尼(びくに)
神職(神官・巫女)
陰陽師
山伏・修験者
忍者・細作・乱破・素破
商人
狩人(マタギ)
道々の輩
白拍子・歩き巫女
神人(じにん)
職人
たたら師・山師
馬喰(ばくろう)
伴天連(ばてれん)
切支丹(きりしたん)
公家
茶人
船頭
などです。

それでキャラクターの名前ですが選択したキャラクターの職業で名前選択が違います。それと比叡山炎上はこれ単体で遊べます。それと先日の<サムライ弘、>のほかに新キャラが降臨しました<掟ポルシェ>です。職業は勿論「道々の輩」です。

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2006年05月19日

クトゥルフ神話〜比叡山炎上について

クトゥルフ神話〜比叡山炎上について

★本日より比叡山炎上を中心に記述させて頂きます。まず目次です。

天海閣物語 P5
イントロダクション P9
信長と比叡山 P10

第一章 探索者
 闇物語 一 P12
 キャラクター作成の前に P13
 ”比叡山炎上”の用語 P17
 探索者 P19
 戦国日本の名前 P22
 職業 P25
 技能 P34
 術 P40

 戦国日本を描いた作家たち P39

第二章 ルール
 闇物語 二 P51
 行動判定 P52
  抵抗表 P53
  負傷のスポットルール P56
 戦闘 P57
  装備 P60
  武器の表 P63
 合戦 P65
 恐怖と狂気 P68
  一時的狂気表 P69

第三章 戦国日本
 闇物語 三 P72
 戦国日本 P73
 織田信長 P75
  織田信長年表 P78
 比叡山 P81
 戦国日本の人物 P88
 日本の宗教 P95
 忍術 P104
 剣術 P109
 年表 P110
 
第四章 秘密
 闇物語 四 P115
 戦国日本における魔道書 P116
 神話呪文 P121
 おぞましき存在 P127

第5章 シナリオ
 闇物語 五 P140
 シナリオ概要 P141
 第一話 比叡山炎上 P142
 第二話 松永弾正謀反始末 P149
 第三話 安土黄金城卍返し P156
 織田信長の秘密 P164

サンプルキャラクター P166
 武士、鉄砲衆、足軽、僧兵、巫女、茶人、忍び、切支丹

キャラクター・シート P170
参考資料 P172
索引 P173
デザイナーズ・ノート P175

以上です。
 
 
内容については明日以降に記述しますが、まず目次から想像して見てください。中身のイラストは主に「クトゥルフと帝国」風です。時代背景が戦国時代といことでクトゥルフのみならず、戦国風味も強いです。自分的には日本とクトゥルフのMIXは結構色々イメージ出来ますし、その辺のストーリーがよく浮かびますし<萌え>ます。で合戦もきますね。荒廃した次代背景では「羅生門」とかイメージされます。いろいろ思いつくものがあるのですが、<サムライ、弘、>は確定ですね。それではまた・・・

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2006年05月15日

クトゥルフ神話〜偉人発見・・・

クトゥルフ神話〜偉人発見・・・

★本日偉人を発見しました。自分の中での偉人ランクのTOP20に入るかも・・・平たく言えばSAN値が危うい方ですが・・・昼頃自転車で街へ向かう途中の川の橋を渡り信号待ちしていると、橋のへりに坐っている巨漢を発見しました。年は20代半ばから後半ぐらい、体がでかく太っている。頭は坊主でへらへらと薄笑いを浮かべているのです。見ると手帳のようなものを持っており、その手帳のページには細かい字でびっしりと何かの書き込みがしてあるのです。横目でちらちらと観察していたのですが、突然冒涜的な叫びをあげて、恐ろしい笑い声を発したのです。横にいた中年の女性も驚いていた様子でした。以下

謎の男「田中ーー★%▲(’!□$#○@*¥・・・」
自分「何だ!?」(以下脳内での自分の反応です)
謎の男「わしゃっ、わしゃっ、わはあはあー」
自分「何て気持ち悪い笑いかたなんだ!!」
謎の男「ちか子ー★□&$@¥▲・・・」
自分「ちか子って誰だよ?」
謎の男「わしゃっ、わしゃっ、わはあはあー」
自分「もうホント気持ち悪い笑いかただな・・・」

その後もしばらく笑い続けて、信号が変わり自分は走り始めたのですが、100Mぐらい離れてもまだあの笑いが聞こえるのです。謎の男はその後も橋のへりに坐り通行人をことごとく恐怖させたに違いないのです。それにしてもあんな気持ち悪い笑いかたを経験したのは初めてです。もしかしたら彼の手帳の書き込みが彼をそうさせてしまったのかもしれません。彼をリスペクトして以下のキャラクターを作成しました。比叡山炎上やその他クトゥルフのTRPGで使ってみて下さい。

謎の男、20代
STR 14  CON 12  SIZ 19  INT 9  POW 13
DEX 12  APP 6  EDU 5  正気度 13 耐久力 16
ダメージ・ボーナス: +1D6
武器:組みつき 80% こぶし/パンチ 60% すわる 40%
   恐怖の笑い 95% ダメージ 1D6+1D6


追記:クトゥルフのサプリ「アーカム」(日本語版)P71のグレグ・ザ・モンスターと酷似しているのは内緒です。詳しくは購入して確認下さい。他にも魅力的で冒涜的なキャラクターが満載です。
追記2:謎の男は豊平川にいました。

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2006年05月11日

クトゥルフ神話〜比叡山炎上の発売について

d2726e36.jpgクトゥルフ神話〜比叡山炎上の発売について

★クトゥルフ神話TRPG 比叡山炎上(エンターブレイン社)が5月19日に発売となります。そして表紙(ロール&ロールでも確認できましたが)が確認できます。値段は3990円(本体3,800円+税)です。これ単体でも遊べるバリアントルールです。またアマゾンでも予約開始しています。発売日に確実に欲しい方はお店で購入するほうが確実です。発売日の19日が金曜の為お店に行けない、週末予定があるなどの方はアマゾンでもいいと思います。
そして発売を記念して5月28日(日)に秋葉原のロール&ロールステーションでもイベントが開催されます。まず比叡山の卓が2卓、普通のクトゥルフ神話TRPGの卓が2卓立ちます。参加費は1000円(会員800円)で応募締め切りは5月14日(日)必着とのことです。お早めに!!そしてゲストは朱鷺田祐介様、西上柾様、アーカムメンバーの方々です。行きたいーーー!!が・・・自分は行けない・・・切ない・・・とにかく比叡山を心して待ちましょう。あと一週間ほどですので1日当たり約600ずつ貯めて買いましょう。以下エンターブレインの紹介文です。

クトゥルフ神話TRPGの最新ソースブックがいよいよ登場。戦国時代の日本を舞台に、「星辰の正しい時」へと向かう第六天魔王”織田信長”の野望をとめることが出来るのか?


そそります。以下情報元サイトなど。

ロール&ロールステーション(イベント紹介)
http://www.arclight.co.jp/r_r_s/event.htm

アマゾン(比叡山炎上のページ)
http://www.amazon.co.jp/exec/obidos/ASIN/4757728174/qid%3D1147354017/250-8058132-2444240

エンターブレイン(比叡山炎上紹介ページ)
http://www.enterbrain.co.jp/jp/p_catalog/book/2006/4-7577-2817-4.html

黒い森の祠(朱鷺田祐介さんのBLOG)
http://suzakugames.cocolog-nifty.com/


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2006年02月07日

クトゥルフ神話〜Tatters of The King 発売

76730034.gifクトゥルフ神話〜Tatters of The King 発売

★ケイオシアムから新しいキャンパーンが発売になります。以下詳細。



Tatters of the King is now shipping to distributors and shops world wide. You will likely find it on store shelves by Friday the 17th.

Tatters of the King
A Call of Cthulhu Campaign
CHA 23104
$27.95
ISBN 1-56882-184-0
288 pages
By Tim Wiseman
Interior illustrations by Ashley Jones.
Maps and plans by Antony Fentiman.




It is October 1928. London: the capital of an empire that covers a quarter of the globe and contains a quarter of the human race. The population busies itself with its concerns of politics and government, finance and production, work and recreation. But how fragile things are. What ignorance there is.

For there are those who are engaged in quite different pursuits. Those who would see an inhuman power come to Earth that would make such activity seem merely a last dance before dying.

Over this winter [the] taint emerges as never before. The sensitive and the weak feel it first; few can know the source, but some welcome it anyway ・experience in it a thrill. Artists find their work strangely influenced, and they mine this vein of creativity. Many exhibitions this season feature the saem images: a social gathering gripped by a repressed panic; a lake or marsh cloaked with mist; the presence of something that stands just off canvas. New fiction and theater bring scenes of upheaval and confusion that are never allowed to reach a climax. Seances and mediumistic exhibitions bring untoward results and end in disruption. And other people are susceptible to variations in mood: they feel new lines of communication opening. Some claim God is talking to them.

All feel the lure of the stars. Artists, musicians, and writers work at their windows after sunset, their curtains thrown open to the sky. The troubled walk the streets by night conversing with themselves, railing at interruptions. Madmen sit in their cells gazing where the Hyades will rise.


Tatters of the King is a complete campaign for Call of Cthulhu. Visited locations include Milan, Suffolk, London, Nepal, Scotland, the Severn Valley, and Bombay, Events here are best met with 4-6 investigators. Since game styles vary, allow for 12-24 sessions of play. The book is 272-288 pages. Written by Tim Wiseman. Interior illustrations by Ashley Jones. Maps and plans by Antony Fentiman.



とのことです。英語が堪能な方、コレクターは買いですね。でもこれらも日本語版でればなーと思う昨今です。


追記:トラベラーというSFTRPGの翻訳を気合を入れている会社<雷鳴>のようにこれらも各社からの翻訳を望みます。いえ勿論現状頑張って頂いているのは理解していますし、感謝もしていますでもクトゥルフ神話業界の日米格差を是正したいのです。



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2005年12月29日

クトゥルフ神話〜透明な麻雀(三透牌)

5d6762e4.jpgクトゥルフ神話〜透明な麻雀(三透牌)

★今年も早いものでもう年末ですね。そして何日かするとお正月です。正月は親戚や友人などが集まり、語らいやゲームなどをして過ごすことが多いですよね。自分はカードゲームやテーブルゲームをよくします。そんな中透明な麻雀牌の麻雀の発売の記事を見つけました。その名前は「三透牌」と言います。人気マンガの「アカギ」(福本伸行著)近代麻雀連載の中で使用されているものです。麻雀牌は1種類4枚で構成されていますが、そのうち3枚までが透明なので自分も相手も確認できるのです。つまり、駆け引きが通常の麻雀の何倍も重要であり、またその駆け引きが凄く堪能できるのです。以下LIVEDOOR記事より。


人気賭博漫画『カイジ』で有名な漫画家の福本伸行氏。その彼が雑誌「近代麻雀」で連載している漫画に、『アカギ』という麻雀漫画があります。中学生ながら天才的な麻雀の資質を持ったアカギ。彼が裏社会の賭博麻雀界で伝説となっていく様子が描かれた作品なのですが、現在、この漫画の中で登場する特殊な麻雀牌が実際に販売されていて、人気になっているんです。
その特殊な牌とは「鷲巣麻雀牌」。これは漫画の中で、裏社会の権力者・鷲巣がアカギとの麻雀対決の中で使用した麻雀牌。なんと1種類各4牌ある内、3牌が透明牌、1牌が通常牌でできた世にも不思議な牌なんです。
透明牌ということはもちろん、相手からは牌の内容はまる見えになっているわけです。漫画の中では、お互いの配牌がほとんど見えている状態で、様々な駆け引きがあり対決が進んでいくのですが、実際にはどんな楽しみ方があるのでしょうか? この「鷲巣麻雀牌」をモチーフに「三透牌」というネーミングで麻雀牌を商品化・販売している市川屋の木戸さんにお話を伺いました。
「漫画の中では、ツモ牌は袋の中に入れられて、自分が引く牌は透明牌であっても確認できないようになっているのですが、実際には通常通り、卓上に並べてツモをすることもできますよね。それによって自分が次に引く牌が確認できるなど、いろいろな要素が加わることになります」
相手の配牌もある程度確認でき、そして相手からも確認される。そしてツモ牌もある程度予想できるとなれば、普通の麻雀とはまったく違う遊び方ができるわけです。
「この三透牌のセットを2つ、3つ持っていれば、見える牌の数を変えることもできます。1種類各4牌の内、3種が通常牌、1種が透明牌という組み合わせなら、また戦略も変わってきますからね」
そのほか、マニアの間ではこの透明牌をディスプレイとして飾っている人もいるとか。興味のある人はぜひ実際の「鷲巣麻雀牌」を購入してみてはいかが?(太田健作/verb)

市川屋
http://www.1kawaya.com/

livedoor デパート - 鷲巣麻雀牌
http://depart.livedoor.com/search/gci/?word=%CF%C9%C1%E3%CB%E3%BF%FD%C7%D7&c=&price_min=&price_max=&tenant_id=

とのことです。で値段は市川屋では38000円、livedoor デパートでは何種類かバージョンがあり12800円〜16000円(12月29日現在)です。ぜひ正月はこれで麻雀をすることをお勧めします。ちなみに市川屋は様々な麻雀牌を販売していて見てるだけでも結構楽しめます。

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2005年12月26日

クトゥルフ神話〜ユールイベント、ロール&ロールステーションイベントについて

クトゥルフ神話〜ユールイベント、ロール&ロールステーションイベントについて

★先日はユールでしたが皆さんはどう過ごしましたか?自分はイマイチな夜でした。そして昨日は秋葉原ではクトゥルフCONがありました。「クトゥルフと帝国」と「比叡山炎上」のテストプレイ。参加した方の記述がいくつかあります。

★赤虫療養所様 http://members.jcom.home.ne.jp/terakotta/ ★
参加されて、セッションされた様子が画像で確認出来ます。詳細は後日とのことですので楽しみです。

2ch(宇宙からの16)http://game9.2ch.net/test/read.cgi/cgame/1134801228/
から2つほど以下。

★498氏(陽一郎のむくろ様)コメント★
システム面としては
・能力値決めの際、INT、EDU、POWは3d6してその中で一番低い目をすて、
それに6を足す(最低8になる)
・キャラメイク時に技能ポイントを50ポイント(と、術ごとの代償)をはらうごとに、強力な術をおぼえられる。
(刀なら2刀流や射合いぬき、弓なら破魔矢、仏教なら金縛り、忍者なら身代わりの術など) 山田風太郎の歴史小説も再現可能
・技能として修羅ルールというのを追加。
これはSAN値が修羅の能力の分だけへるかわりに修羅判定に成功すれば耐久0でも戦えたり、ダメージを減少したりできる。今回のセッションでは一度も判定に成功しなかったので詳細不明
・回避や受け流しがやり放題に。(DEXの2倍固定)
・時代的に強力な銃火器がすくないため、接近戦中心になる。武器のリーチが長ければ近接戦闘時に早く攻撃可能
・侍系職業なら標準でもらえる刀や鎧が強い。(刀 ダメージ1d10+db 耐久力30)
・図書館技能が存在しないので、宗教技能で代用することになる

★499氏★
ステーションのイベント報告。
比叡山は報告済みなので省略。
後の3つの卓は大正ネタ。
1ツェッペリン号日本到着の裏で行われる陰謀ネタ。
2帝都震撼の猟奇殺人事件ネタ。
3劇団舞台の社会主義ネタ。
自分は1に退役軍人で参加。特高や外国人記者や文士と共に事件解決

★黒い森の祠様★http://suzakugames.cocolog-nifty.com/
「比叡山炎上」のテストプレイについて記述あります。

★森瀬様のMIXI日記より★(図解クトゥルフ神話の著者)一部抜粋です。

プレイヤー向けに用意されていたのは4卓。内1つは朱鷺田祐介氏による『比叡山炎上』の公開テストプレイで、基本的にコンベンション参加者はその他の3卓に割り振られる形でした。
1)坂本雅之マスター
 1929年のツェッペリン号訪日が題材。
2)内山靖二郎マスター
 社会主義者ネタ。
3)坂東真紅郎マスター
 オーソドックスに連続殺人事件物。

それで森瀬様と赤虫様は坂本様マスターの卓だったようで超羨ましいのです。

いいですね。楽しそうです。「比叡山炎上」はバリアントルール採用とのことですので、単体で楽しめるのがグッドです。「ダークエイジ」的ですね。「クトゥルフと帝国」との類似点は、時代の変革期が舞台となっていることです。戦国時代は室町〜江戸時代の移行期間で、外国からの技術や文化、人の流入があり欧米のクトゥルフ関連が取り入れ易い時代設定ですね。戦闘には種子島(火縄銃)も使用可能ですし。ただどうしても近接戦闘が多くなるのは否めないのですが、この時期には柔術のい基本形は発生しているので、色々ありそうで楽しみです。できれば、室町時代も絡めると一層幅が出るからいいかも知れませn。デザイナーの朱鷺田様は比叡山にも取材に行っているので意気込みが感じられ完成度に期待が持てます。自分も以前某巨大寺院に泊まる機会がありましたが、色々勉強になりました。「比叡山炎上」の発売が待ち遠しいのです。


追記:先日の記述の<BLACK WALL>は架空のクラブです。

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