丸橋伴晃(MARUBASHI TOMOAKI)

2000年04月01日

丸橋伴晃TEXT杉田

> 作品へ戻る/back to the WORKS  > 経歴/BIOGRAPHY  > TEAM INDEX

TEXT (English text follows.)

丸橋伴晃 "Sketch Show"

丸橋伴晃の新作"Sketch Show"は、むせかえるような物語の気配に充ちている。登場する少女たちは、何らかの理由で、何ものかに向かい、そして何ものかに視線を向けている。宙吊りにされた動機、行動、対象は、見る見るうちに泡立って、膨張していく。けれども同時に、見るものは自身の内部に、似通った原光景が眠っていることに思いあたることになる。さきほどまで過剰すぎるまでに膨張し続けていた物語が、今度は特定の心情や、記憶や体験に結びつけられ急速に萎んでいく。しかし、それも長くは続かないだろう。やがて、かすかな光やディテール、シルエットの違和感が、再び物語を特定のものへの係留から静かに解き放つ。再び泡立ち始める物語。丸橋の空間の中で、見るものは過剰な物語によって、溺れにも似た感情を抱くことになるだろう。

もちろん、丸橋の提示する物語は、イメージの中に封じ込められたものだけではない。イメージ全体に漂うロリータコンプレックス傾向は、作家を巻き込んだ違う次元の物語を想起させることになる。作家自身のセクシャリティはもちろん、加えて、トランスジェンダーな雰囲気を身にまとうキャラクターに偏重する日本のアニメーションにも密通していくことにもなるかもしれない。明らかにそこには、描かれたイメージに漂う香りとは対照的な、異常性愛者や性的不能者の臭気がたちこめている。言うまでもないことだが、異常性愛者や性的不能者というのは、特定の個人を指すものではなく、男性たちの内部に確固として場所を占め、巣食っているものを指している。いずれにしても、そのことに対する後ろめたさと絶望が、膨張する物語をさらに複雑に屈折させていくことになる。

丸橋の作品に見られる物語の過剰は、ここ最近顕著になりつつある、物語を復興しようとするささやか試みを連想させる。精神的に窮地に追い込まれた人々の世界を丁寧にたどるエイヤ・リサ・アッティラ、性と文化の死角に細やかな視線を送るカットラグ・アタマン、自身の深奥を夢を通して探るエマニュエル・アンティレ。彼らの物語は、弱々しいものに過ぎないが、だからこそそれ以上譲れない切実さに裏づけられている。大きな物語の再考を促した20世紀末のタブラ・ラサ状態に、弱々しく、けれどもだからこそ力強く再建が試みられる物語。丸橋の泡立つ物語たちも、ぱんぱんそこここで破裂しながら、その可能性を探っているのかもしれない。

美術批評家 杉田敦

-------------------------------------------------------------------
Tomoaki Marubashi "Sketch Show"

Tomoaki Marubashi's new works, collectively titled Sketch Show, are pervaded with a feeling of stifling narratives. Each of the young women who appears in his works, for one reason or another, heads toward a specific point and have their eyes focused on something in the distance. Their motivations, actions and themes, which have all been suspended inside the works, begin to rapidly bubble up within the viewers minds. But it then dawns on the viewers that similar indelible images are latent within their own minds. Various narratives that had continued to ever expand within their minds up until that point then take a turn and rapidly begin to wither, as the works lead them to be in touch with their own specific feelings, memories or experiences. However, this perception does not last for long. Due to the sense of incongruity they feel, they begin to perceive from the faint light, the details, and the silhouettes in his works that the narratives are once again being silently released from becoming moored to any specific narratives. Once again the narratives begin to bubble up in the viewers minds. Thus, within the space created by Marubashi, the viewers end up having a sensation similar to drowning within his excessive narratives.

The narratives that Marubashi presents are not only confined within the images in his works. The tendency toward the Lolita complex that runs throughout his images adds a different perspective for viewers by reminding them of the narratives that the artist is caught up in. That perspective does not only secretively lead to ideas about the artists own sexuality, but also to Japanese forms of animation that overemphasize their characters transgender ambiances. In contrast to the aura that exists in the artists manifested images, his works definitely possess pervasive, offensive senses of pedophilia and impotency. Needless to say, the words papaphiliacs and impotents do not refer to specific individuals, but indicate that in the internal minds of men, there is something that occupies a firm place and lurks deep within their minds. In any case, the sense of guilt and despair toward that state further intricately distorts the expanding narratives found in Marubashi's works.

The excessive narratives perceived from Marubashi's works can remind us of the modest artistic attempts to revive the narrative element, which has recently become more conspicuous in the art world. Such narratives have been created by artists like Eija-Liisa Ahatila, who carefully traces after people in a world that mentally drives them into difficulties; Kutlug Ataman, who possesses a meticulous vision toward the dark corners of sex and culture; and Emmanuel Antile, who explores the depths of her own self being via her dreams. Their narratives may all be modest, but because of this, they are backed by their own acute feelings of not giving in an inch. Thus, they are the types of narratives that modestly but powerfully attempt to reconstruct the tabula rasa state of narratives that existed at the end of the 20th century, a time in which great narratives were encouraged to undergo serious reconsideration. Marubashi's bubbling narratives might be bursting here and there so that they may achieve the potential of such narratives.

Atsushi Sugita


> 作品へ戻る/back to the WORKS  > 経歴/BIOGRAPHY  > TEAM INDEX



boiceplanning at 00:00|Permalink

丸橋伴晃 TOMOAKI MARUBASHI

boiceplanning at 00:00|Permalink

丸橋伴晃経歴

略歴 BIOGRAPHY

> TEXT   > 作品へ戻る/back to the WORKS   > TEAMインデックスに戻る/back to TEAM INDEX

丸橋伴晃 TOMOAKI MARUBASHI

1974 群馬県出身
1999 多摩美術大学 美術学部 油画専攻 卒業
2002 任意団体「BOICE PLANNING」設立

[個展]
2001 Air Resistance 西瓜糖/東京
2002 丸橋伴晃 展 マキイ マサル ファインアーツ/東京
2004 Private Exhibition 3rd 「きら★めき」 BOICE PLANNING/神奈川
2006 sketch show art&river bank/東京

[グループ展]
1997 群馬青年ビエンナーレ‘97  群馬県立近代美術館/群馬
1999 群馬青年ビエンナーレ‘99  群馬県立近代美術館/群馬【奨励賞】
2002 Photo Montage Exhibition  ART GUILD/東京
    Earth ギャラリー悠玄/東京
    CONFUSION OF MODERNITY ART GUILD/東京
   「ハレの日」BOICE PLANNINGオープン記念展
 BOICE PLANNING/神奈川
2004 家獣展 BOICE PLANNING studio/神奈川
2005 「あたらしい果実」ワークショップ関連展示 
     東京都現代美術館ハイビジョンルーム/東京
    depositors meeting3 art&river bank/東京
2006 百花繚乱 BOICE PLANNING/神奈川
    depositors meeting4 art&river bank/東京
2007 Roentgen weiβfeld/東京 (予定)

[受賞]
1999群馬青年ビエンナーレ‘99【奨励賞】

> TEXT   > 作品へ戻る/back to the WORKS   > TEAMインデックスに戻る/back to TEAM INDEX



boiceplanning at 00:00|Permalink