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武士道ビジネス? Bushido Business?

武士道ビジネス? Bushido Business?

487055_10150940597267653_487215105_nこの写真の人は私の高祖父で、山形の戸沢一族の侍でした。 

そしてつい最近亡くなってしまった祖母の先祖は奈良の郡山城主に仕えた侍でした。 私の日本の家系は侍が多いのです。 

私たちのDNAは50%が遺伝、残りは環境から形成されると言われています。 

ということは、私も子供たちも何世代も受け継がれてきたDNAの一部を共有しているということになります。

今我が家の若い世代に私の職業であるビジネスを通して武士道を引き継ぎ広めるのは私次第だという気がしています。

侍と武士道の作法が今日に至るまでこれほど人々を魅了し続けてきたのは、侍は人間の生存本能に反する不自然と思える行動をとるからでしょう。

例えば切腹をごらんなさい。 あれほど不自然なものはありません。

妥協を許さない極端な忠臣と道義心の作法は人間の習性とは言えません。 

人間の習性は何百万年もの進化の間にただ存続し繁殖することを刷り込まれてきたものです。 

他のすべての哺乳類同様、脳の辺縁系は生存のチャンスが高まる行動をする時、気分を良くする神経化学物質を放出します。 

生存が脅かされるとストレスホルモン コルチゾールが分泌されて気分を害します。

私たちの殆どは自分や子供たちの生存のチャンスが高まる機会を見つけるや否やドーパミンやセロトニンなどの神経伝達物質が放出され、そのチャンスを掴むことに喜びを感じます。

私たちは他社からより高い給料や好条件を差し出されたり、将来のパートナーとしてより金持ちで子供をもっと育てられる人がもう一人現れたり、昔からの取引先のライバルからより得な取引を提示されたりすると、それらすべてを現状に優る生存のチャンスとして受け取ります。

神経伝達物質が活性化し、そのチャンスを掴みたくなります。 

何百万年も刷り込まれた本能に逆らうのはとても難しいのです。 哺乳類の殆どは考えもせずより優れた生存のチャンスに飛びつきます。

しかし人間はというと、哺乳類の中で大脳が最も大きく、思考により動物的な欲望を抑えるユニークな能力を備えています。

私たちはこんな風に考えるのです: 恩師、同僚、パートナーはずっと私に良くしてくれたし別れるのを辛く思うだろうから、誰にも構わず最高のチャンスを逃すなというコルチゾールからのストレスに負けないで我慢しよう。

不幸にも私たちの殆どは他の哺乳類のように弱く、出世の高揚感を拒むことは出来ません。


約20年前に私が日本で事業をし始めた頃、日本の会社は西洋のそれとは異なり、消費者共々ただ安ければ良いというだけで見知らぬ仕入先から最安価の製品を買うことはしないと教わりました。

妥協しない品質と倫理的な取引で信頼と忠誠心を培うには何年もかかります。 

日本の会社の多くは手っ取り早い金儲けのために会社の名を汚す標準以下の仕事や低品質製品で妥協するようなことはありません。

残念ながら私の携わる業界では最近成分の品質の妥協が見られ、バイヤーは消費者にとって最高の成分ではないが儲けが大きいことを良く知っています。

会社は科学や論理的基礎のない販売用語や政策で何も知らない消費者グループを標的にしています。

最近では彼ら自身も100%納得しないのにサバイバルのチャンスを見逃すことが出来ない会社もあります。

新渡戸稲造は著書「武士道」に明治時代失職した侍の中には商いを試みる者もあったと書いています。 殆どは狡猾な商人のような妥協を拒んだため、商売に失敗しています。

このことはビジネスマンとして私の心を打ちました。

私が有難く思っている武士道のDNAを引き継いで行くための方法があるとすれば、それはビジネスを通じてでなくてはなりません。

悲しくも最近は他の何よりも生存を優先していることで知られる職業を通じてです。

本当の所、殆ど毎日私もチームも妥協の誘惑にさらされています。

わが社のアミノ酸製品は高すぎる。 はい、食品でもサプリメントでも最高級の成分は普通の2-3倍の値段です。 

私は最高級成分と安価な代替品を作る工場にも行きました。

現場の人々の目をしっかり見据えて話もしました。 

もっと良いものがあると知りながら安い原料を使うことは良心が許しませんでした。

弊社では、ラグビープロテイン、ナチュラル商品、ジュニア商品、女性用などを作って簡単に収益を増やし、業界でのサバイバルのチャンスを高めることもできます。

消費者がそんな商法の餌食となるのを聞くたびに、競争相手と同じことをやれとコルチゾールがささやきかけます。 

そうしないのは不自然なようです。 

大群のなすことに反する人間もまた生存本能に逆らっています。

しかし私たちに最も大切なのは誠実な仕事をすることです。 

どんな質問にもお客様の目を見て100%の確信をもって答えられなくてはなりません。 

妥協した仕事をしていればそれは不可能です。

わが社の次世代や子供たちにとってはなおさらそうです。 

彼らに長く続けて欲しい私たちの評判は妥協しないスピリットであってもらいたいのです。 

武士でも商売が出来るということ、そしてそのスピリットを生かし続けて欲しいのです。


The photo of the Samurai is my grandfather five generations removed, from the Tozawa clan of Yamagata.

My grand mother who has just passed away descended from a samurai family who worked at the Koriyama castle in Nara .

On my Japanese side, we have a long family tree full of Samurai.

It is said that 50% of our starting DNA is inherited from our ancestors, there rest made up through our environments.

This means my children and I share some of this DNA passed on from the generations before us.

I now feel that it is up to me to carry on and spread the code of Bushido to the younger generations of our family, through my profession, business.

What makes the Samurai and the code of Bushido they lived by so intriguing to everyone even to this day is that they acted in a way that seemed unnatural, or against the human instinct of survival.

Just think of seppuku, or cutting one's guts out to maintain the honor in death. How unnatural is that?

Living with extreme codes of loyalty and honor without compromise are quite simply inhuman traits.
This is because we have been programmed through millions of years of evolution just to survive and proliferate.

Like all other mammals, our limbic system releases neuro chemicals that make us feel good when we are taking action that allows us greater chance of survival.

The stress hormone cortisol makes us feel badly when there are threats to our survival.

For most of us, as soon as we find an opportunity that gives us or our children a better chance of survival, our neurotransmitters such as dopamine and serotonin kick in and make us feel good about seizing that opportunity.

When we receive an offer of higher pay and benefits from another company, meet another potential partner that has more money or the ability to raise more offspring, get a better price from a rival of a long term business partner, all of these opportunities are perceived as giving us a better chance of survival than our current situation.

Our neurotransmitters kick in making us want to take the chance.

Fighting against the millions of years of programed instinct is very tough.

Most other species of mammal jumps on each chance of greater survival without thought.

Humans however, have the largest cortex of all mammals and it gives us the unique ability to override our animalistic urges with thought.

We think: My teacher, my colleague, my partner has been good to me and leaving would be tough on them so I will stick out the stress of cortisol telling me to go for the best opportunity, giving no thought to those around us.

Unfortunately, most of us are no stronger than any other mammal and we are unable to resist the great feeling that getting ahead gives us.

Lately I see this more and more in business in Japan.

When I first started business in Japan almost 20 years ago, I learned that Japanese companies differed from the West as they and consumers wouldn't simply take the lowest price goods from an unknown supplier based on savings alone.

It would take years of providing uncompromising quality and ethical dealings to build trust and loyalty.

Most Japanese companies would not compromise themselves and their names with subpar work, lower quality products in exchange for a fast buck.

Unfortunately for my industry, these days I see compromises in quality of ingredients that are well understood by the manufacturers as not the best for the consumer but provide greater profit.

Companies targeting unknowing consumer groups with marketing terms and strategies that are not based in science or logic.

Some companies these days are unable to pass on opportunities for greater survival even though they are not 100% sold themselves.

Inazo Nitobe wrote in his book of the Samurai: [BUSHIDO] that some Samurai in the Meiji Era who were out of work would try their hand as merchants.

Almost all failed as merchants because they were unwilling to make certain compromises that the more crafty merchants would.

This really hit home to me as a businessman.

If there is one way for me to carry on the DNA of Bushido that I am grateful to have, it must be through business.

Through the profession that sadly these days is known for prioritizing survival over all else.

The truth is almost everyday my team and I are tempted to compromise.

We are told our amino acid products are expensive.

Yes, the highest quality ingredients in food and supplements cost 2 to 3 times more than the cheaper stuff.

I've been to the factories for the highest quality ingredients and the cheaper alternatives.

I've looked the people on the line in the eyes and talked with them.

I couldn't with a clear conscious use those materials when I know there is better available.

We could make a Rugby Protein, a Natural Line, a Junior Line a Women's line and easily increase our revenues and chance of survival in the business world.

Every time we hear our customers fall prey to such tactics, our cortisol tells us that maybe we should join the competition.

It seems unnatural not to. Humans doing the opposite of large groups also goes against our survival instincts.

Most important to us however is to have honor in what we do. I need to be able to look my customer in the eye and answer any question with 100% conviction. That is impossible when you know you have made compromises in your work.

Even more so for the next generation of our company and our children. I want our lasting reputation with them to be of our uncompromising spirit - that business can be done with Bushido and for them to keep the spirit alive.

Who do you fight for?

Who do you fight for?

この顔を見よ

13435355_10153495521112653_7263978270911044585_n私はチャンピオンになった瞬間の選手たちの顔を色々見てきましたが、こんな表情を見たのはほんの数回しかありません。

この表情は純粋な喜びや安堵感の感情表現でもなく、賞金や金のベルトを勝ち取った顔でもありません。

自分以外の誰かのために戦うチャンピオンの顔です。 

Look at this face.

I have seen many men at the moment they become champions.

But I have seen this emotion on the face of only a few.

It is different emotion than one of pure joy or relief for victory.

It is not a look that comes from winning money or a gold belt.

This is the face of a Champion who fights for someone other than their self.

忠誠心 / Loyalty - the base of Bushido?

忠誠心 / Loyalty - the base of Bushido?

13315686_10153474970192653_8695742001423597521_n最近は速くて簡単に目標を達成できる道を追う人が多いです。

勤め先を変えたり、運動選手ならどこかでより速く簡単に利益を得られると思えばすぐチームやスポンサーを変えたりします。

そういう人たちが理解していないのは、人生でより高いポジションに上るには多くの人々からの信頼が必要だということです。

信頼を築く最も大切な特質は忠誠心ではないでしょうか。

誰にも忠誠心を持たず、何よりも自分の欲望を率先させる人に忠誠心を抱くひとはおりません。

私は山本常朝という1700年代の侍の書いた「葉隠れ」という本を読むまで、これは若い世代の弱みだと思っていました。

その本の中にこんな1節があり、これは1世代の欠点ではなく、人類の欠点だと分かりました。

「主君の味方をし、善悪共に任せきって、その身を捨てている家来は、他の事は顧みないものである。 こうした家来が2,3人いれば、お家はしっかりするものである。」

ということで、武士道を守るべき侍の中でさえも、忠誠心を大切にする人は一握りしかいなかったわけです。

しかし忠実な人たちがたった2,3人でもいれば、その組織はどれほど強くなるでしょうか。

Lately I see too many people chasing the quick and easiest path to their goals.

People changing companies, athletes switching teams and sponsors as soon as they think they can realize faster and easier return elsewhere.

What they don’t understand is that to rise to a higher position in life, it takes the trust of many.

Perhaps the most important trait in building trust is Loyalty.

Without being loyal to anyone and by always putting your own desires first, one can never command the same from others.

I used to believe this was a weakness of the younger generation until I read the book Hagakure "The Book of the Samurai", written in the 1700's by a Samurai, Yamamoto Tsunetomo.

I found this passage that showed men being without loyalty is not a flaw of any generation, it is a flaw of mankind:

"Being a retainer is nothing other than being a supporter of one's lord, entrusting matters of good and evil to him and renouncing self-interest. If there are but two or three men of this type, the fief will be secure".

So even within the ranks of Samurai who were supposed to live the code of Bushido (based on "Giri" or Loyalty), there were only a handful of men who are able to be truly loyal to death.

But what strength an organization of just two or three loyal men can make!