キャプチャ
Final Super Game Introduction ・Game Boy Edition- ・320

Alone in the Dark

Series-
ゲームボーイを愛するなら避けて通れないソフト達を紹介320。
今回は暗闇の中で一人シリーズ。
本当のタイトルは
スーパーファイナルユニバースオールライフアトミックミラクルウルトラゴッドグレート
ハイパーラブリーレッドトルネードゲーム紹介だが長いので割愛。
Introducing software that you cannot avoid if you love Game Boy.320
This time is the 

Alone in the Dark

Series.
The real title is
Super Final Universe All Life Atomic Miracle Ultra God Great
Hyper Lovely Red Tornado game introduction, but omitted because it is long.             広告
9

『アローン・イン・ザ・ダーク』(Alone In The Dark)は、
フランスのゲーム会社Infogramesが制作した
サバイバルホラーゲーム、およびシリーズ名。
いくつかのプラットフォームにも移植されている他、
日本語にローカライズされたものも存在する。
2014年の時点で5つの続編が存在する他、
本シリーズを元にした映画も2作存在する。

アローン・イン・ザ・ダーク
概要
本作は1992年に発売されたPC用の作品である。
3Dソリッドモデルでオブジェクトを制作しており、
3Dエンジンがそこまで普及していなかった時代の
アドベンチャーゲームでは、初の3D作品とも言われている。

日本国内ではPC版がDOS/V版、PC-9821版、
FM-TOWNS版、PC-9801版で、家庭用では
ポニーキャニオンより1994年10月7日に3DOで発売された。
PC版では作中に登場するアイテムが描かれた数センチの
ミニブックが付属しており、
起動時に表示されたアイテムのページ数の入力を
求められるマニュアルプロテクトとなっている。

『バイオハザードシリーズ』などで
広く知られるようになった3Dポリゴンアドベンチャーゲームの
原点とも言われる作品。
パズルによる開錠などの謎解き要素はもちろん、
各所に配置された固定カメラ視点による映画的視界演出といった
基本要素は、この『アローン・イン・ザ・ダーク』が
最初とされており、前述の『バイオハザード』をはじめとする
後続のゲームの参考にされている。

謎解きに関しては、西洋製ゲームに共通してよく見られる事だが、
多くの日本人にとっては理不尽とも言われるような難易度を持ち、
強すぎる敵や、即死トラップの存在や行動の順番を
間違えたことによる手詰まりが起きやすい。

また本作には発売当時としては珍しい、
以下のような特徴がある。

押す、開くといった行動のほとんどは、
メニュー画面のコマンドで選択したのち、
アクションキーを押下して実行する。
アイテムに「重さ」、主人公に
「運搬重量の上限」(共に明記なし)があり、
上限を超えた場合は何か手放さない限り新規にアイテム取得不可能
必要の無いアイテムは「その場に置く」
「投げる」などのアクションを利用して手放すことが可能
「その場に置く」「投げる」で手放した
アイテムはニューゲームしない限りはその場に残り続け、
再回収・再利用が可能
本作のストーリー、および登場する怪物の多く
(ナイトゴーント、ヨグ=ソトース、クトーニアン、
アトラク=ナクア、深きものども)や
本(『アブドゥルの書』の断章)は、
クトゥルフ神話に基づいたものである。

ストーリー

1924年、芸術家のジェレミー・ハートウッドが
ルイジアナ州のデルセト屋敷にて自殺し、
その生涯を閉じた。
現地の警察は現状から見て自殺と断定し発表した。
しかしながら、それはあくまで表向きの話で、
本当は誰もが心の奥では感じていた。

「あの屋敷には何か恐ろしい事があったに違いない。
何か、とてつもなく恐ろしい事が…」

ジェレミーの自殺事件から数日後。
古物商のグロリア・アレンから調査の依頼を受けた
私立探偵エドワード・カーンビーは、
狂気と呪いに満ちた屋敷へと向かう…。

同じ頃、ジェレミー・ハートウッドの姪である
エミリー・ハートウッドもこの事件を不審に思い、
やはり屋敷へと向かうのであった。
Alone in the Dark is a survival horror game
and series name produced by the French
video game company Infogrames. It has been ported to
several platforms, while others have been
localized to Japanese. As of 2014, there are five sequels,
as well as two films based on the series.

Alone in the Dark
summary
The game was released for the PC in 1992.
It creates objects with 3D solid models, and is said
to be the first 3D game in an adventure game
at a time when 3D engines were not so popular.

In Japan Japan, the PC version was released
as DOS/V, PC-9821, FM-TOWNS and PC-9801,
and for home use by Pony Canyon on October
7, 1994 under 3DO. The PC version comes
with a mini-book of a few centimeters depicting items
that appear in the game, and it is a manual
protection that asks you to enter the number of pages
of items displayed at startup.

It is said to be the origin of 3D polygon adventure
games that have become widely known in the
"Resident Evil series" and others. In addition to
puzzle-solving elements such as unlocking the
puzzle, basic elements such as cinematic vision
production from the viewpoint of fixed cameras
placed in various places are said to have been
"Alone in the Dark" first, and it is used as a
reference for subsequent games such as the
aforementioned "Resident Evil".

When it comes to solving riddles, as is common
in Western games, it has a level of difficulty that
is unreasonable for many Japan, and it is easy
to get stuck due to enemies that are too strong,
instant death traps, and the wrong order
of action.

In addition, this game has the following
features, which are unusual at the time of release.

Most of the actions such as pressing and opening
are executed by pressing the action key after selecting
it with a command on the menu screen.
The item has a "weight" and the protagonist has
a "maximum weight to carry" (both without specifying it),
and if the upper limit is exceeded,
it is impossible to get a new item unless you let go
of something.
Unnecessary items can be let go using actions
such as "put on the spot" and "throw"
Items that are released by "put on the spot" or
"throw" will remain in the place unless you play
a new game, and can be recollected and reused.
The story, as well as many of the monsters
it appears (Night Gaunt, Yog = Sototh, Ctonian,
Atraku = Naqua, The Deep Ones) and books
(the chapters of The Book of Abdul) are based
on the Cthulhu mythos.

story
[icon]
Additions to this section are desired.
In 1924, artist Jeremy Hartwood committed
suicide at the Del Setto mansion in Louisiana,
ending his life. Local police confirmed that it was a
suicide in light of the current situation. However,
it was only ostensibly true, and in fact everyone
felt it in the back of their minds.

"There must have been something terrible in
that mansion, something terrible..."

A few days after Jeremy's suicide. Commissioned by
thrift dealer Gloria Allen to investigate, private detective
Edward Carmby heads to a
mansion full of madness and curses...

At the same time, Jeremy Hartwood's niece, Emily
Hartwood, became suspicious of the incident
and headed to the mansion.