シタールは調律が命、というような面がありますね。
どんなインド古典音楽の楽器やボーカルもそうでしょうが。
Sitar has the aspect that tuning is life.
Like any Indian classical musical instrument or vocal.
Like any Indian classical musical instrument or vocal.
細い金属弦を張った棹が長い・・ということは
温度や湿度変化での影響を受けやすそう。
Long spears with thin metal strings.
It seems to be susceptible to changes in temperature and humidity.
It seems to be susceptible to changes in temperature and humidity.
また、ジャワリがついた音は、微妙に音程が揺れやすい気がします。
In addition, I feel that the sound with a Javari is not likely to be stable.
図1はシタールの音色の要素「ジャワリ」と弦が接触する部分の説明
Figure 1 illustrates the part where the string touches the element "jawari" of the sitar tone.
図2では音の減衰に連れて、弦長が少しづつ短くなる様子を図解しています
Figure 2 illustrates how the string length gradually decreases as the sound decays.
つまり、シタールの音は、音程が微妙に上がっていくわけです。
もっとも、音の減衰は、それだけ音量が落ちるのです。
結果、音色の魅力が音程の微妙なズレを上回っているのかも知れません。
In other words, the pitch of the sitar sound rises slightly.
However, the sound attenuation will decrease the volume accordingly.
As a result, the attractiveness of the tone may exceed the subtle shift in pitch.
図1 シタールの弦とジャワリの関係
Fig. 1 Relationship between sitar strings and jawari


図2
Fig. 2


また、シタールの奏法で、音程を滑らかに変える奏法があります。
日本音楽の「コブシ」と同じように旋律を装飾する「ガマック(ガマカ)」など、音程を微妙に揺らすことは、この楽器の魅力でもありますから、音程の揺らぎを効果的に使って演奏ができるのでは、と考えます。In addition, there is a performance method that changes the pitch smoothly with the performance method of sitar.
Subtle variations in pitch, such as “Gamak”, which decorates the melody in the same way as “Kobushi” in Japanese music, is also an attraction of this instrument. I think so.
ただ、和音的な音を中心に演奏していくというような場合、
この揺らぎが、とても不快な響きになる場合もあるのですね。
However, if you play mainly on chordal sounds,
In some cases, this fluctuation can create a very unpleasant sound.
12平均律の関係もあると思います。
古典スタイルで、とても魅力的な響きで歌う歌手が
シンセサイザーなどのキーボードやバンドの伴奏が入ったとたん
響きの魅力が半減してしまうこともあるようです。
I think there is a relationship of equal temperament.
A singer singing in a classic style with a very attractive sound.
However, a keyboard such as a synthesizer or a band accompaniment was entered
It seems that the charm of the sound may be halved.