ブログネタ
ロックの日本語訳 に参加中!
<バック・イン・ザ・U.S.S.R. ビートルズ 原詞・訳詞>

U.S.S.R.:
ソビエト連邦共和国、今はロシアですね。

BOAC:
British Overseas Airways Corporation.
現在のブリティッシュ・エアウェイズ。

That Georgia's always on my mind:
「わが心のジョージア/レイ・チャールズ」のパロディー、ジョージアはソ連には無いので
「グルジアを いつも 我が胸に」と訳しました。

ウクライナ人は、もちろん東欧人ですが
なぜか顔立ちが整っていて、美男美女が多いです。 (ホント)

They leave the West behind:
「彼女達は、西側をあとにします」
裏を返すと、西欧人よりも前に出るという意味から
それらの人よりも魅力的だと言う事です。

「彼女達は 西欧人を後ろへと追いやってしまう」

south:
上下を方角で表すことがありますので、「下」と訳しました。

♪THE BEATLES / Back in the U.S.S.R.

Flew in from Miami Beach BOAC
Didn't get to bed last night
On the way the paper bag was on my knee
Man, I had a dreadful flight
I'm back in the USSR
You don't know how lucky you are, boy
Back in the USSR, yeah

Been away so long I hardly knew the place
Gee, it's good to be back home
Leave it till tomorrow to unpack my case
Honey disconnect the phone
I'm back in the USSR
You don't know how lucky you are, boy
Back in the US
Back in the US
Back in the USSR

Well the Ukraine girls really knock me out
They leave the west behind
And Moscow girls make me sing and shout
That Georgia's always on my my my my my my my my my mind
Oh, come on
Hu Hey Hu, hey, ah, yeah
yeah, yeah, yeah
I'm back in the USSR
You don't know how lucky you are, boys
Back in the USSR

Well the Ukraine girls really knock me out
They leave the west behind
And Moscow girls make me sing and shout
That Georgia's always on my my my my my my my my my mind

Oh, show me round your snow peaked
mountain way down south
Take me to you daddy's farm
Let me hear you balalaika's ringing out
Come and keep your comrade warm
I'm back in the USSR
Hey, You don't know how lucky you are, boy
Back in the USSR
Oh, let me tell you honey

マイアミ・ビーチから 飛行機で到着だ
BOACは 昨夜 寝させてくれなかったよ
旅の途中で 紙袋が 膝の上に必要だったよ
やれやれ 恐ろしいフライトだった
U.S.S.R.に 戻ってきたよ
君は どれだけ幸運か 分かってないね
U.S.S.R.に 戻ってきたよ

長く行ってないから 土地勘が無かったよ
やれやれ 家に戻ってくるのは 気持ち良いぜ
荷物をほどくのは 明日にしよう
ハニー 野暮な電話は外してくれよ
U.S.S.R.に 戻ってきたよ
君は どれだけ幸運か 分かってないね
U.S..に戻ってきた
U.S..に戻ってきた
U.S.S.R.に 戻ってきたよ

さて ウクライナの女性は ほんとに 僕を虜にしてくれる
彼女達は 西欧人を後ろへと追いやってしまう
モスクワの女性は 歌う気を起こさせ シャウトさせてしまう
「グルジアを いつも 我が 我が 我が 我が 我が 我が 我が 我が 我が胸に」
おいで
U.S.S.R.に 戻ってきたよ
君は どれだけ幸運か 分かってないね
U.S.S.R.に 戻ってきたよ

さて ウクライナの女性は ほんとに 僕を虜にしてくれる
彼女達は 西欧人を後ろへと追いやってしまう
モスクワの女性は 歌う気を起こさせ シャウトさせてしまう
「グルジアを いつも 我が 我が 我が 我が 我が 我が 我が 我が 我が胸に」

僕を 案内して回ってくれないか
雪が降り積もった山を 下へ降りて
君のパパの農場へ 連れて行ってくれないか
バラライカの音を 聞かせてくれよ
仲間を 暖めに来ておくれ
U.S.S.R.に 戻ってきたよ
君は どれだけ幸運か 分かってないね
U.S.S.R.に 戻ってきたよ
話をさせてくれよ ハニー