2006年02月18日

4-018

Where does thought come from? Is it from inside, or outside? Where is the seat of human consciousness? So, for purposes of communication, or just to give a feel about it, I say there is a 'thought sphere'. In that 'thought sphere' we are all functioning, and each of us probably has an 'antenna', or what you call an 'aerial' or something, which is the creation of the culture into which we are born. It is that that is picking up these particular thoughts.
思考はどこから来ますか?それは中から、もしくは外からですか?人間の意識の占める場所はどこにありますか?ですから、コミュニケーションの目的のため、 あるいは、ただそれについての感じを伝えるためなら、そこには『思考の領域』があると言えます。その『思考の領域』の中で、私たちは皆、機能しています。そして、私たち1人1人は、多分『アンテナ』や『アンテナ』と私たちが呼ぶもの、そうした何かを持っているでしょう。それらは私たちが生まれる文化の創造物です。それは、それがこれらの特定の思考を取り上げているということです。

You have no way at all of finding out for yourself the seat of human consciousness, because it is all over, and you are not separate from that consciousness. Even with all the experiments that the brain physiologists and psychologists are doing, wasting millions and millions of dollars just to find out the seat of human consciousness, they will never be able to find it out at all. I am not making a dogmatic statement or any such thing.
あなたにあなた自身で人間の意識の占める場所を見出すための方法は全くありません。そして、あなたはその意識から区別されていません。脳生理学者と心理学者が行っている全ての実験でさえ、ただ人間の意識の占める場所を発見するためだけに数百万ドルもの無駄遣いをしています。彼らは決してそれを発見することができません。私は、独断的な意見やそうしたことを言っているのではありません。

Q: There is a certain capability of picking up thoughts through the 'antenna'. Now, without knowing what exactly this 'antenna' is, can we increase this capability?
Q:『アンテナ』を通して思考を取り上げる確かな能力がある。今、正確にこの『アンテナ』が何であるかについて知らずに、私たちはこの能力を高めることができますか?

UG: Why do you want to increase it? I accept the limitations as a fact, you know. I am (to use your scientific term) genetically speaking limited in my capacity. I think the capacity of the individual is very limited -- I don't know -- genetically determined.
UG: なぜあなたはその能力を高めたいのですか?私は事実としてこの限界を受け入れます。そうでしょう。(科学用語を使うなら)遺伝子的に言って、私は自分の能力に制限されています。私は個人としての能力は非常に制限されていると思います。分かりませんが、遺伝的に決定されています。


この記事へのコメント

1. Posted by 虫眼鏡   2006年03月12日 16:41
最近、河野哲也著『心はからだの外にある』(NHKブックス)という本を見つけました。新聞広告には「行動や社会現象の原因を内面に求め、不毛な「自分探し」を煽る風潮を批判。個性や性格など自己をめぐる問題に鋭く迫る。」とありました。まだ読んでいないのですが、どことなくUGにつながるようなテーマだな、と感じました。

この記事にコメントする

名前:
URL:
  情報を記憶: 評価: 顔   
 
 
 
すべての記事(目次)